آسوده خاطر برانید

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، بزرگراه های شریانی و محورهای مواصلاتی متعددی بیست و دومین تکه پایتخت را احاطه نموده است و اکنون این منطقه یکی از ورودی های شهر تهران محسوب می گردد. بدون شک شناسایی نقاط حادثه خیز منطقه 22 می تواند در کاهش تصادفات منجر به فوت یا خسارتی در این منطقه تأثیر مطلوبی داشته باشد.

آسوده خاطر برانید

وبلاگ ساعت فروشی - ثریا روزبهانی: همچنین برای روان بودن حرکت در بزرگراه ها و خیابان های این منطقه باید به صورت مداوم دلایل و مسائل ترافیکی، پایش و موانع برطرف گردد. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری این منطقه بزرگراه ها و معابر را مرتب زیر ذره بین قرار می دهد و نقاط حادثه خیز را شناسایی می نماید. اکنون در همین زمینه 17نقطه حادثه خیز در منطقه 22 که در مدت بیش از که 2سال شناسایی شده بودند، ایمن سازی و مسائل ترافیکی آنها برطرف شده است تا آرامش و ایمنی را به رانندگان هدیه کند.

رصد مداوم معابر و خیابان های منطقه 22 کاهش تصادفات در این منطقه را به دنبال داشته است. مریم نخعی پور معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه 22 به انجام تدابیر ایمنی و حمل و نقلی گسترده در این منطقه اشاره می نماید و می گوید: از اوایل سال 1396 تا به امروز 15نقطه به عنوان نقاط پرخطر و حادثه خیز منطقه شناسایی شده بود. عملیات های اجرایی برای ایمن سازی و اصلاح این نقاط در دستور کار این معاونت نهاده شد. اکنون مسائل و موانع حمل و نقلی و همچنین ترافیکی این 15نقطه حادثه خیز از جمله میدان ساحل، دوربرگردان مقابل ورزشگاه آزادی و سه راه زیبادشت برطرف شده است. معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار منطقه می گوید: بعد از شناسایی معابر حادثه خیز، این نقاط صورت جلسه می گردد و عملیات ایمن سازی آنها در دستورکار قرار می گیرد. یکی از عمده ترین نقاط حادثه خیز منطقه محور همدانی، تقاطع پژوهش، محور همدانی، محدوده بلوار کاج یا زینعلی بود که در این نقاط دوربین کنترل سرعت نصب کردیم. همچنین در طول بزرگراه شهید خرازی در محدوده شهرک شهید باقری که از نقاط حادثه خیز محسوب می گردد. در این محدوده برای کاهش تصادف ها رمپ و لوپ هایی، ایجاد و دوربین های کنترل سرعت نصب کردیم. او به یکی دیگر از خیابان های حادثه خیز منطقه اشاره می نماید و می گوید: خیابان جدی اردبیلی هم از جمله نقاط حادثه خیز منطقه است که عملیات ایمن سازی آن اجرا شده است. در مقاطع مختلف هرجا که تصادف خسارتی یا جرحی گزارش گردد، نقطه حادثه خیز، برطرف و حادثه ها در آن نقطه کم می گردد. ولی متأسفانه نقاط جدیدی پیدا می گردد. یعنی باید دائم در طول راستاهایمان از عوامل بازدارنده استفاده کنیم که راننده متوجه وخامت موضوع گردد و رعایت کند. همچنین اگر آمار تصادفات محوری افزایش پیدا کند، پلیس راهور منطقه به ما اعلام می نماید که این محور تصادفاتش در فلان مقطع افزایش پیدا نموده و اکنون باید برطرف ایراد گردد.

  • معابر منطقه زیر ذره بین نظارتی

معمولاً هر 3ماه یک بار نقاط حادثه خیز منطقه به وسیله پلیس راهور منطقه، شناسایی و به معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه اعلام می گردد. نخعی پور در این باره می گوید: تا به امروز نقاط جدیدی از سوی پلیس راهور معرفی نشده است. اما قطعاً سال جاری معاونت حمل و نقل محدوده های حادثه خیز جدید در منطقه را دوباره شناسایی می نماید و عملیات اصلاح این نقاط هم با هدف کاهش تصادفات و حفظ جان رانندگان در دستور کار قرار خواهند گرفت. همچنین اگر پلیس راهور نقطه حادثه خیز دیگری معرفی کند، مطالعات و آنالیز آن در کوتاهترین زمان انجام می گردد و در صورت احتیاج به اصلاح هندسی، مجوز تأییدیه های طرح هندسی را از مرکز دریافت خواهیم گرفت و اگر احتیاج به اجرای عملیات آرام سازی داشت، تأییدیه آن هم به وسیله منطقه، اعلام و ایمن سازی این نقاط هم اجرا می گردد. علاوه بر اصلاح و ایمن سازی 15 نقطه حادثه خیز شناسایی شده پلیس راهور، براساس اطلاعات کارشناسانه و مهندسی این معاونت، 2معبر دیگر به عنوان نقاط حادثه خیز شناسایی و دلایل بروز تصادف در این معابر هم در حال برطرف شدن است. نخعی پور در این باره می گوید: تقاطع خیابان های جهاد شمالی و جنوبی با بزرگراه حکیم یکی دیگر از نقطه حادثه خیز منطقه محسوب می گردد که با توجه به اینکه جزو نقاط اعلامی از سوی پلیس راهور نبود اما این نقطه در آنالیز های این معاونت به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز شناسایی شده و انجام عملیات های هندسی این معبر در حال اجراست. به دلیل شعاع دید پایین رانندگان در بازوهای شمالی و جنوبی بزرگراه شهید حکیم با خیابان جهاد تصادفات متعددی اتفاق می افتاد. برای پیشگیری از بروز این تصادفات طرح هندسی آماده، تأیید و با برگزاری مناقصه ای در هفته آینده، پیمانکار این طرح تعیین و عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد. همچنین بلوار شهید خرازی قبل و بعد از خیابان کاشان هم به اصلاح هندسی احتیاج دارد که طرح هندسی این نقطه هم تأیید و تا انتها سال عملیات اجرایی آن هم انجام می گردد. به گفته معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 22 بعد از اجرای ایمن سازی و اصلاحات هندسی در نقاط حادثه خیز منطقه، تصادفات این بخش از پایتخت در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. همچنین در زمینه بار ترافیکی هم با انجام اقدامات مؤثری مانند اضافه شدن تعداد پارکینگ ها در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس و ساماندهی آنها و تعامل بیشتر با پلیس راهور در ضلع شرق دریاچه و محدوه بام لند، کاهش بار ترافیکی در منطقه را در پی داشته است.

  • میدانی به شکل اشک

میدان ساحل یکی از نقاط حادثه خیز منطقه بود. تصادفات به دلیل راستا شمال به غرب و شمال به شرق یعنی چپ گرد و راست گردی که در میدان قرار داشت اتفاق می افتاد. برای ایمن سازی این راستا یکی از روینمودهای میدان در راستا شمال به شرق را مسدود و به وسیله اصلاحات هندسی تغییراتی در این راستا ایجاد شد. اکنون رانندگان برای حرکت در راستا شمال به شرق، در بازوی غربی دور می زنند و به سمت سمت شرق ادامه راستا می دهند و دیگر این گردش در دور میدان این اتفاق نمی افتد. زیرا شکل هندسی میدان به حالت اشکی تغییر پیدا نموده و ایمن سازی شده است. اکنون به یکی از نقاط کم حادثه و ایمن منطقه تبدیل شده و پلیس راهور هم به دلیل کاهش چشمگیر تصادفات در این راستا از انجام این عملیات اصلاحی ابراز رضایت نموده است.

  • خلاصی از سه راه چه کنم

تقاطع خیابان های مظفر و جرجانی یکی دیگر از نقاط تصادف خیز منطقه به شمار می رفت. این سه راه در بین اهالی و رانندگان به تقاطع چه کنم شهرت پیدا نموده بود. این سه راه از نظر مهندسی و هندسی اصولی و استاندار نبود. به همین علت رانندگان در این تقاطع برای ادامه راستاشان سردرگم می شدند که منجر به تصادف می شد. اصلاح این تقاطع برای پیشگیری از بروز تصادفات در دستور کار نهاده شد و با دریافت تأییدیه از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نیمه دوم سال گذشته مراحل اجرای این طرح شروع شد و اصلاح این پروژه در نوروز به انتها رسید. اکنون در همه راستا این تقاطع از جمله حرکت شرق به غرب و غرب به شرق به طور مستقیم انجام می گردد و حتی رانندگان به راحتی و بدون بروز تصادف از دوربرگردان های غرب به غرب و شرق به شرق در تقاطع استفاده می نمایند. در واقع با اصلاح هندسی این تقاطع و عملیات های ترافیکی اجرا شده رانندگان از سردرگمی در این تقاطع نجات پیدا کردند و تقاطع از شرایط نابسامان خارج شده است. همچنین با همکاری معاونت عمران شهرداری قرار است در آینده خیابان مظفر جنوبی به وسیله پل به خیابان مظفر شمالی که در بالادست منطقه واقع شده متصل گردد. این راستا ارتباطی به وسیله نصب پل روگذر روی بزرگراه شهید خرازی ایجاد خواهد شد. با اجرای این عملیات تردد در خیابان مظفر که یکی از راستاهای پرترافیک منطقه است به شدت کاهش می یابد و روان می گردد.

  • قدم به قدم تا کاهش تصادفات

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه برای شناسایی نقاط حادثه خیز محور به محور با پلیس مکاتبه می نماید و با دریافت آمار اقدامات لازم برای ایمن سازی را می سنجد و اجرا می نماید. برای مثال پلیس، نقطه حادثه خیز منطقه را اعلام می نماید و این معاونت براساس ضریب اهمیت آماری اولویت یک تا 10 این نقاط را تعیین می نماید و به برطرف کردن نقص می پردازد. اما این اقدامات مراحل و اقدامات متعددی دارد. برای مثال آرام سازی، نصب و تکمیل علائم هدایت و رانندگی مقدمات ایمن سازی است که با انجام آن در یک فاز چند ماهه، بازخورد علائم ایمنی سنجیده می گردد و در صورت رضایت بخش نبودن و بالارفتن آمار تصادفات یا ثابت مانده همان عدد قبلی، عملیات آرام سازی شروع می گردد. در آرام سازی 3 فاز وجود دارد. در فاز نخست علائم و تابلوها کامل می گردد. اگر بازخورد خوب نبود یا خنثی بود، فاز 2 اجرا می گردد و اگر باز هم نتیجه مطلوب نبود، فاز 3 تغییرات فیزیکی انجام می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آسوده خاطر برانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسوده خاطر برانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید