آمریکا و غربی ها مخالف شکل گیری دولت مستقل در عراق هستند، مخالفان دولت عراق با ایجاد ناامنی به دنبال برهم زدن مراسم شکوهمند اربعین هستند

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، کارشناس مسائل بین الملل گفت: گروه های مخالف شکل گیری دولت مستقل در بغداد به شدت تلاش می کنند که امنیت به این کشور برنگردد چراکه منافع آن ها در بروز و استمرار نا امنی در عراق است.

آمریکا و غربی ها مخالف شکل گیری دولت مستقل در عراق هستند، مخالفان دولت عراق با ایجاد ناامنی به دنبال برهم زدن مراسم شکوهمند اربعین هستند

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار ، در رابطه با تحولات عراق، اظهار کرد: تحولاتی که در عراق به وجود آمده از دو منظر قابل تحلیل است؛ اول واقعیت های میدانی موجود در آن جا و دوم بهره برداری دشمنان مردم عراق از آن. بغداد از دوران صدام بسیار عقب نگه داشته شده، همچنین از سال 2003 تا به امروز که در اشغال نیرو های آمریکایی بوده، مورد فشار قرار گرفته است.

او افزود: در 5 سال گذشته که نیرو های عراقی در بغداد کم شدند، گروه های تکفیری-تروریستی در آنجا فعالیت داشتند، بنابراین می توان گفت در سه دوره صدام، اشغال گری ایالات متحده و دوره حاکمیت گروه های تکفیری-تروریستی در بغداد زیر ساخت های این کشور به شدت دچار مشکل شده است. علی رغم اینکه امروز شاهد آرامش نسبی در عراق هستیم، ولی اذناب و ایادی بعضی از این گروه ها ها مانند بعثی ها در بعضی مکان ها به فعالیت های مخرب خود ادامه می دهند.

عابدینی شرح داد: دولت عراق تلاش کرده به معیشت و رفاه مردم رسیدگی کند، ولی حجم ویرانی ها و عقب افتادگی ها به قدری زیاد است که به راحتی این مسئله محقق نمی شود و در حال حاضر هم همچنان شاهدیم در بعضی از حوزه ها نظیر برق، زندگی عادی مردم، جاده ها و زیر ساخت ها دچار مشکل هستند.

آمریکا و غربی ها مخالف شکل گیری دولت مستقل در عراق

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: دولت عراق در چارچوب وحدت بین مردم و برخواسته از آرای آن هاست که بعضی گروه ها موافق آرایش کنونی آن نیستند. این افراد، ایالات متحده آمریکا و غربی ها از اینکه یک دولت مستقل در عراق شکل بگیرد و دست آن ها را از منابع این کشور کوتاه کند ناراضی هستند.

او افزود: بازماندگان و بقایای حزب بعث به دلیل از دست دادن قدرت خود از شکل گیری یک دولت مستقل در عراق جلوگیری کرده و با نیرو هایی که با رای مردم سرکار آمدند معارض هستند. گروه مخالف دیگر، کشور هایی هستند که به عنوان ارتجاع در منطقه فعال هستند. به عنوان مثال نیرو های وابسته به سعودی ها، اماراتی ها و بعضی دیگر از کشور های مرتجع که از ایجاد یک دولت مبتنی بر آرای مردم می ترسند.

عابدینی ادامه داد: گروه هایی که از شگل گیری یک دولت مبتنی بر آرای مردم ناراضی هستند، از این موضوع هراس دارند که مردم خودشان هم این رویداد را طلب کنند و خواستار دولتی مبتنی بر رای خودشان باشند، چراکه در کشوری مانند امارات، عربستان، بحرین و ... حکومت موروثی است و بدون توجه به آرای مردم دولت ها بر سر کار می آیند.

موج سواری گروه های مخالف شکل گیری دولت مستقل بغداد در راستای ایجاد بی ثباتی و نا امنی در عراق

کارشناس مسائل بین الملل شرح داد: گروه دیگر مخالف ایجاد ثبات و امنیت در عراق، بقایای گروه های تکفیری-تروریستی هستند. حوزه سرزمینی داعش از بین رفته، ولی کسانی که در این مدت با این گروه ها همکاری می کردند هنوز به طور کامل از بین نرفتند، در نتیجه می توان گفت بقایا داعش کینه ای نسبت به دولت مرکزی عراق در دل دارند، چراکه علت فروپاشی حوزه سرزمینی داعش را دولت مرکزی بغداد، نیرو های مقاومت و حشد الشعبی می دانند. این 4 گروه مخالف دولت مستقل عراق که ذکر کردم با موج سواری در تلاش اند که سوء استفاده کرده و عراق را به ورطه بی ثباتی و نا امنی بکشند.

او با اشاره به راهپیمایی بزرگ اربعین، تاکید کرد: در 2 هفته آینده با یکی از بزرگ ترین گردهمایی های جهانی به عنوان اربعین حسینی مواجهیم که بیش از 24 میلیون نفر بلکه بیشتر به سمت کربلا می روند، این اتفاق برای نیرو های غربی به رهبری ایالات متحده، نیرو های وابسته به ارتجاع عرب، نیرو های بقایای بعثی و نیرو های تکفیری تروریستی خوشایند نیست.

مخالفان دولت عراق با ایجاد نا امنی به دنبال برهم زدن مراسم شکوهمند اربعین هستند

عابدینی افزود: اگر 4 گروه مخالف شکل گیری دولت مستقل عراق در بعضی از موارد با یکدیگر تفاوت نظر داشته باشند، ولی هر 4 گروه در مخالفت با برگزاری مراسم و اجتماع اربعین وحدت نظر دارند، بنابراین در این موضوع تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا با ایجاد نا امنی مانع از برگزاری گسترده و شکوهمند مراسم اربعین باشند، چراکه این رویداد خجسته نمادی از ایجاد وحدت، ثبات و امنیت در عراق است، بنابراین می توان گفت آن ها با ایجاد آشوب در آستانه مراسم مهم اربعین حسینی بسیار شیطنت آمیز عمل کردند.

رسانه های غربی، بعثی و ارتجاع عرب به دنبال برجسته سازی تظاهرات عراق

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به موضع مردم عراق در مقابله با تنش ها، گفت: مردم عراق از ناامنی و بی ثباتی خسته شدند و در جریان رقابت های انتخاباتی هم تلاش کردند که از طریق صندوق های رای دیدگاه های خود را بیان کنند، ولی ممکن است گروه اندکی به تظاهرات دست بزنند و این به مدد ابزار رسانه ای که غربی ها، بعثی و ارتجاع عرب در اختیار دارند انجام می شوند.

او افزود: نباید فراموش کنیم که 4 سال گروه های تکفیری-تروریستی همه ابزار های خود را برای نا امن کردن عراق به کار گرفتند، آیا آن ها از اینکه در حال حاضر اقدام های انتحاری انجام دهند، ترسی دارند؟ در حقیقت آمریکایی ها در مدتی که در عراق بودند با بهره گیری ازگروه های بلک واتر زیر مجموعه نیرو های امنیتی واشنگتن، به کشتار مردم دست می زدند، بنابراین در حال حاضر هم امکان دارد این کار را اجرایی کنند.

مردم عراق با هوشیاری باید مانع از استمرار نا امنی در عراق شوند

عابدینی شرح داد: بعثی ها کسانی بودند که سالیان دراز بر مردم عراق حاکم بودند و در سیاه چال های خود آن ها را شکنجه می کردند، بنابراین هم اکنون از ایجاد نا امنی ترسی ندارند یا کشور های ارتجاع عرب مانند سعودی ها هزینه های بسیاری کردند تا نا امنی را در بغداد و سوریه تزریق کنند. مردم عراق با هوشیاری باید مانع از استمرار نا امنی در عراق شوند. گروه های مخالف دولت مستقل بغداد به شدت تلاش می کنند که امنیت به عراق برنشود، چراکه منافع آن ها در بروز و استمرار نا امنی در عراق است.

گفتنی است؛ سه شنبه شب گذشته شهر بغداد و بعضی دیگر از شهر های عراق صحنه تظاهرات گروهی از مردم بود که گفته می شود خواسته اصلی این معترضان رسیدگی به مسائل مالی است، بنابر گزارش رسانه های عراق، معترضان در اعتراض به وضع موجود در عراق از جمله فساد مالی و اداری، بیکاری، بهبود وضع معیشتی و شرایط خدمات رسانی در استان های مختلف، به ویژه شهر بغداد، پایتخت عراق و بصره تظاهرات کردند.

آنگونه که در گزارش ها آمده معترضان با تجمع در بغداد و به آتش کشیدن پل جمهوریت، نیرو های امنیتی را وادار کردند تا با استفاده از گاز اشک آور مانع از ورود آن ها به منطقه سبز بغداد -که منطقه ای سیاسی و امنیتی است- شوند. تداوم تظاهرات و حضور نیرو های امنیتی به مسدود شدن بعضی از خیابان های مناطق مرکزی بغداد منجر شد.

گفته می شود در میان تظاهرات کنندگان، گروهی هم حضور داشتند که خواستار کناره گیری دولت بودند و تلاش داشتند با سر دادن شعار های تند و درگیری با نیرو های پلیس اعتراض های مالی مردم به خشونت کشیده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آمریکا و غربی ها مخالف شکل گیری دولت مستقل در عراق هستند، مخالفان دولت عراق با ایجاد ناامنی به دنبال برهم زدن مراسم شکوهمند اربعین هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا و غربی ها مخالف شکل گیری دولت مستقل در عراق هستند، مخالفان دولت عراق با ایجاد ناامنی به دنبال برهم زدن مراسم شکوهمند اربعین هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید