آنسوی خانه فاموری تهران

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، بیشتر ما خیابان جمهوری را به شلوغ بودن می شناسیم، با موبایل فروشی هایش و مغازه های بی شمار لوازم خانگی. شناسنامه این خیابان موتوری ها و ماشین هایی که در اکثر اوقات در ترافیک روی پل حافظ گیر افتاده اند، هم هستند. در دو سه سال اخیر، پردیس سینمایی چهارسو هم به اینها اضافه شده تا وقتی اسم خیابان حافظ و جمهوری می آید، تصویر در ذهن مان به خوبی شکل بگیرد.

آنسوی خانه فاموری تهران

ولی داستان کوچه پس کوچه های این نقطه از تهران کمی متفاوت است. خلوت، با خانه هایی قدیمی که هنوز در دل یکی از شلوغ ترین خیابان های تهران نفس می کشند. برخی ها کهنه کار و برخی مثل خانه فاموری بازسازی شده و تازه نفس.

خانه تاریخی فاموری کجاست؟

معمولا کسانی که در روز تعطیل می خواهند تهرانگردی نمایند، سر از خیابان جمهوری یا خیابان های اطرافش درمی آورند. اینجا محله ایست که در دلش خانه های قدیمی و ساختمان هایی چند ده سال وجود دارد و بیشتر ما عاشق این ساختمان هاییم؛ شاید به این خاطر که پل ارتباطی ما با گذشته اند. خانه ها، ساختمان ها و خیابان هایی که برخلاف بیشتر چیزهای امروزی بی هویت و فاقد اصالت نیستند. خانه فاموری هم یکی از این خانه هاست که در سال 1387 توسط صاحب خانه، خانم فاموری، بازسازی شده و برای همین هم اسمش فاموری ست.

آدرس خانه فاموری کجاست؟ در خیابان جمهوری، نرسیده به حافظ، بعد از خیابان رم، کوچه گشتاسب، پلاک 6؛ درست در انتهای کوچه.

حس وحال گذشته در این خانه موج می زند

خانه فاموری، از خانه های به جا مانده از دوره قاجار است که به ثبت ملی رسیده. در داخل کوچه و درست جلوی خانه میز و نیمکتی برای سیگاری ها گذاشته اند و این به آن معناست که نمی گردد در داخل سیگار کشید.

روبه رویمان هم فضایی داخلی واقع شده است برای مواقعی که در حیاط جا نیست و داخل را به بیرون ترجیح می دهند. فضای داخلی مثل آن کافه های کوچکیست که در فیلم های فرانسوی دیده ایم. از سقف گلدان آویزان است و مبل های قدیمی هم حس غیرواقعی بودن را بیشتر تشدید می نماید.

حیاط و عمارت نقطه قوت اینجا هستند. حیاطی نقلی و خودمانی با حوضی باریک و پرآب در وسط و گلدان هایی در اطراف آن. قطره های آب فواره به صورت مان می خورد و در گرمای تابستان زنده مان می نماید.

این روزها خانه تاریخی فاموری کاربری کافه-رستوران را پیدا نموده و این را می گردد در بدو ورود فهمید. همین کاربری هم باعث محبوبیت بیشتر اینجا شده، میزهای کوچک و بزرگی در آن وجود دارد و دل مان از دیدن آن عمارت زیبای دو طبقه غرق لذت می گردد.

این خانه آشپزخانه کوچکی هم دارد که غذاهای خوشمزه ای برای مهمانانش آماده می نماید. در روز دو سه مدل غذای ایرانی آماده می گردد؛ غذاهایی مثل لوبیاپلو، زرشک پلو یا قلیه ماهی و برای عصرانه یا شام هم کوکوسبزی، کشک بادمجان و آش ماست در نظر گرفته شده. می توانیم از شلوغی خیابان های اطراف به اینجا پناه بیاوریم و چای یا غذای خوشمزه ای در آن حیاط باصفا بخوریم.

به گفته آنهایی که غذاهای اینجا را امتحان نموده اند، قیمت غذاها مناسب است و حجم آنها کم نیست. غذاها را در ظرف های گلدار آبی یا گل سرخی برایمان سر میز می آورند؛ همه چیز دست به دست هم داده که حس خوبی در این خانه داشته باشیم و با آن احساس غریبی نکنیم.

طبقه بالای اینجا این روزها کاربری اقامتگاه را دارد و در گوشه ای از خانه، فروشگاه کوچکی برای خرید ظرف و ظروف و شال هم دارد. ما اجازه گشتن در فضای داخلی را نداریم؛ اما از همین بیرون هم که نگاه کنیم همه چیز بی نقص است و چیزی کم ندارد.

خانه فاموری همه روزهای هفته به جز شنبه ها از ساعت 10 صبح تا 12 شب باز است و از آن که بیرون بیاییم می توانیم به خیابان های اطراف برویم. در همین نزدیکی، خیابان خارک و خیابان نوفل لوشاتو و کوچه لولاگر دیدنی هستند. با کمی پیاده روی و گذشتن از پردیس سینمایی چهارسو هم به خیابان تاریخی پایتخت، یعنی خیابان سی تیر می رسیم؛ خیابانی که خودش یکپا تاریخ زنده تهران است.

منبع: اسنپ تریپ

به "آنسوی خانه فاموری تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنسوی خانه فاموری تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید