تلسکوپ جیمز وب چگونه کهکشان های دور را رصد می نماید؟

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، ناسا در جدیدترین اظهار نظر خود در خصوص تلسکوپ فوق العاده جیمز وب به نحوه رصد کهکشان های بسیار دور توسط این تلسکوپ پرداخته است.

تلسکوپ جیمز وب چگونه کهکشان های دور را رصد می نماید؟

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی و به نقل از ناسا، دانشمندان چگونه می توانند کهکشان های بسیار دور را که از دید قدرتمندترین تلسکوپ های فضایی نیز فراتر هستند، مورد مطالعه قرار دهند؟ آنها از تلسکوپ های کیهانی طبیعی به نام لنزهای گرانشی بهره می گیرند که در فیلم جدید که در زیر منتشر شده نشان داده شده است.

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب مانند یک ماشین زمان، قادر خواهند بود میلیاردها سال به عقب بازگردند تا بدانند چگونه ستاره هایی مانند خورشید ما در دنیا اولیه شکل گرفته اند.

اخترشناسان نور ذره بینی و بزرگ شده از کهکشان های بسیار دور که در اوج شکل گیری ستارگان منتشر شده است را آنالیز می نمایند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب(James Webb-JWST) یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل گردد. این تلسکوپ وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهد نمود و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه های نجوم و کیهان شناسی را از جمله مشاهده بعضی از وقایع و اجرام دوردست در دنیا مانند شکل گیری و تکامل اولین کهکشان ها فراهم می نماید.

اهداف دیگر این تلسکوپ عبارتند از فهم چگونگی شکل گیری ستارگان و سیاره ها و تصویربرداری مستقیم از سیاره های فراخورشیدی و نواخترها.

آینه اصلی JWST که عنصر بصری این تلسکوپ است از 18 قسمت آینه شش ضلعی تشکیل شده که آینه ای با قطر 6.5 متر را تشکیل می دهند. این آینه بسیار بزرگتر از آینه هابل با قطر 2.4 متر است.

بر خلاف هابل که طیف های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (0.1 تا 1 میکرومتر) را مشاهده می نماید، JWST در محدوده فرکانس پایین تری از نور مرئی با طول موج بلند به وسیله مادون قرمز (0.6 تا 27 میکرومتر) رصد خواهد نمود که به آن اجازه می دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ را مشاهده کند که برای هابل بیش از حد دور و بسیار قدیمی هستند.

این تلسکوپ باید بسیار سرد نگه داشته گردد تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت کند، بدین منظور تلسکوپ در فضا در نزدیکی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یک آفتابگیر بزرگ آینه و دیگر قطعات تلسکوپ را در دمای زیر 223/2- درجه سانتی گراد نگه می دارد.

تلسکوپ جیمز وب توسط ناسا با مشارکت آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا توسعه داده شده است و به افتخار جیمز ای. وب که از سال 1961 تا 1968 به عنوان مدیر ناسا مشغول به کار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته، نامگذاری شده است.

توسعه تلسکوپ جیمز وب در سال 1996 برای پرتاب در سال 2007 شروع شد، اما پروژه تاخیرهای زیاد و هزینه های گزافی داشت و در سال 2005 طراحی دوباره شد. ساخت JWST در اواخر سال 2016 تکمیل شد و پس از آن مرحله آزمایش های گسترده روی آن شروع شد.

ناسا در ماه مارس 2018 پس از انفجار آفتابگیر تلسکوپ در زمان شبیه سازی پرتاب، ارسال را به تأخیر انداخت. پرتاب در ژوئن 2018 پس از توصیه های یک هیئت آنالیز مستقل دوباره به تعویق افتاد و در حال حاضر برای ماه مارس 2021 برنامه ریزی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تلسکوپ جیمز وب چگونه کهکشان های دور را رصد می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ جیمز وب چگونه کهکشان های دور را رصد می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید