خبرنگاران حناچی: حسابرسی 90 درصد شرکت های تابعه شهرداری تهران مطلوب است

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، تهران- خبرنگاران- شهردار تهران از اختصاص 70 درصد بودجه شهرداری به شرکت های تابعه آن خبر داد و گفت: نتیجه حسابرسی 90 درصد این شرکت ها مطلوب عنوان شده است.

خبرنگاران حناچی: حسابرسی 90 درصد شرکت های تابعه شهرداری تهران مطلوب است

پیروز حناچی روز یکشنبه در دویست و سی ویکمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی تفریغ بودجه سال 1397، اضافه کرد: 70 درصد بودجه شهرداری در شرکت ها هزینه می شود و از این رو بررسی بودجه شرکت ها تاثیر خوبی در ارائه به موقع تفریغ بودجه شهرداری دارد.

وی ادامه داد: انضباط اقتصادی شرکت ها تاثیر مستقیمی در تفریغ بودجه شهرداری دارد و خوشبختانه امسال 85 درصد جلسات شورای سازمان ها و شرکت ها تشکیل شده و در این بخش تنها جلسه هفت شرکت برگزار نشده است.

حناچی با بیان اینکه 90 درصد از این شرکت ها عملکرد مطلوب اقتصادی داشته است، گفت: در خصوص وضع بودجه 98 از کار مشترک و تلاش اعضای شورا تشکر می کنیم که باعث شدند کمترین بی انضباط اقتصادی را داشته باشیم.

شهردار تهران اضافه کرد: در سال 1397 بودجه مصوب در شهرداری معادل 17 هزار و 429 میلیارد تومان بوده که پس از طی سال اقتصادی در نهایت 16 هزار و 424 میلیارد تومان عملکرد در بخش مصارف و هزینه ها، نشان دهنده تحقق 94 درصدی بودجه است.

وی خاطر نشان کرد: همکاران من در معاونت اقتصادی و اقتصادی بر اصلاح و بهبود مورد نظر شورا تاکید دارند و امیدواریم با مشارکت شورا و شهرداری انضباط اقتصادی برقرار شود.

ارائه گزارش تفریغ در صحن

رئیس کمیته بودجه و نظارت اقتصادی شورای شهر تهران در ادامه گزارش تفریغ بودجه شهرداری تهران در سال 97 را ارائه کرد و گفت: تفریغ بودجه سال 1397 شهرداری تهران بر اساس نظام نظارت اقتصادی سه سطحی پیش بینی شده و حسابرسان وزارت کشور، مستقل و منتخب شوراهای اسلامی شهر بر آن نظارت دارند.

مجید فراهانی با بیان اینکه تصویب تفریغ بودجه سالانه شهرداری و موسسه ها و شرکت های وابسته به آن با توجه به مفاد ماده 67 قانون شهرداری ها انجام می شود، توضیح داد: این تنها محمل قانونی نظارتی جدی است که شورا را قادر می سازد با بررسی تفریغ بودجه شهرداری، از یک طرف درآمدهای وصولی قطعی را با اقلام پیش بینی شده در بودجه مصوب مقایسه و تجزیه و تحلیل کند و در برنامه ریزی های سال آینده مورد استفاده قرار دهد و از طرف دیگر تجاوز پرداخت هزینه از اعتبارات مصوب و رعایت ماده 79 قانون شهرداری را کنترل کند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: کمیته بودجه و نظارت اقتصادی پس از دریافت گزارش حسابرس منتخب نسبت به بررسی گزارش اقدام کرد و به صورت مشروط با وضع 19 تکلیف برای شهرداری و یک تکلیف برای شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب به صحن شورا ارائه کرد.

انتقاد از تاخیر در ارائه گزارش تفریغ بودجه

مرتضی الویری، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در تذکری بیان کرد: شهرداری مکلف است تا آخر دی ماه بودجه سالیانه خود را به شورا پیشنهاد و شورا باید قبل از اسفند هر سال آن را رسیدگی و تصویب کند.

وی ادامه داد: شهرداری موظف است تفریغ بودجه هر سال را تا آخر اردیبهشت سال بعد به شورا تسلیم کند و شورا باید تا آخر خرداد آن را رسیدگی و تصویب کند.

الویری خاطر نشان کرد: با عنایت به محدودیت زمانی جهت بررسی و تصویب تفریغ بودجه ضروری است که شهرداری تهران در اسرع وقت اقدام کند و از این رو به شهردار تهران تذکر می دهم.

گزارش تفریغ بودجه نیازمند اصلاح عملکردی است

بهاره آروین، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره گزارش تفریغ بودجه 1397 شهرداری تهران گفت که این گزارش نیازمند اصلاحات عملکردی است.

وی در جریان تصویب این گزارش اضافه کرد: با توجه به اینکه این گزارش بارها میان شهرداری، حسابرس و کمیسیون برنامه و بودجه رفت و برگشت داشته و بازگشت مجدد آن هیچ کمکی به افزایش جزییات نمی کند، آنچه که برای بهبود اینگونه گزارش ها نیاز داریم اصلاحات عملکردی در سیستم حسابداری است.

وی ادامه داد: مساله اصلی بودجه ما این است که براساس عملکرد مقداری تعیین نشده و به همین دلیل حسابرسی را نمی توان متناسب با آن انجام داد؛ ـدوستان در شهرداری نوعی از حسابداری را استفاده می کنند که متناسب با یک سری از قوانین و ضوابط نیست و همین باعث اعتراض حسابرس می شود.

وی اضافه کرد: اگر گزارش تفریغ بودجه سال 1397 را بازگشت دهیم جزییات بیشتری به آن اضافه نمی شود و تنها زمان بیشتری از دست می دهیم؛ اینکه در جلسه حاضر از شهرداری توضیح می خواهیم برای این است که متوجه ضعف های موجود شویم و بتوانیم با مصوبات مناسب اصلاحات عملکردی انجام دهیم.

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، پس از استماع نظرات مخالف و موافق گزارش تفریغ بودجه سال 97 شهرداری تهران، در نهایت این گزارش مورد پذیرش و تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت.

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی تفریغ بودجه نتیجه نهایی نظارت بعد از خرج و یک نوع حسابرسی کلی عملیات اقتصادی است که درجه تطبیق یا عدم تطابق عملیات انجام شده بر مبنای محاسبات پیش بینی شده را نشان می دهد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران حناچی: حسابرسی 90 درصد شرکت های تابعه شهرداری تهران مطلوب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حناچی: حسابرسی 90 درصد شرکت های تابعه شهرداری تهران مطلوب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید