سازفروشی های بی اتحادیه کرج

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، علی فلاحی گلباغی- البرز - خبرنگار: اگر بخواهیم در یکی از رشته های موسیقی ایرانی و کلاسیک در کرج آغاز به فعالیت کنیم، ابتدا به این سوال می رسیم که از کجا و چگونه ساز مورد نظر را تهیه کنیم؟

سازفروشی های بی اتحادیه کرج

سال هاست که در البرز نظارتی بر امور سازفروشی ها نیست و مرجع ذی صلاح نظارتی در این حوزه که در سال اعداد نجومی در آن رد و بدل می گردد، وجود ندارد. سال هاست خانواده های البرزی که با آرزوی بسیار برای زندگی بهتر و پیروزیت در عرصه هنر، فرزندان خود را به سوی تعالی که همان هنر است، سوق می دهند از نظارت نامناسب در این حوزه گله دارند.

  • سازفروشی ها اتحادیه ندارند

طبق آنالیز های به عمل آمده متوجه شدیم که سازفروشی های کرج زیر نظر اتحادیه لوازم خانگی - صوتی و تصویری - نفت و گاز مشغول به فعالیت هستند. در واقع این زیرمجموعه بودن پاسخ بسیاری از سوالاتی بود که در خصوص مسائل این حوزه در ذهنمان شکل گرفته بود. اتحادیه ای که نه از نظر محتوایی و کاری و نه حتی از منظر نامگذاری هیچ ارتباطی به موضوع ساز و موسیقی ندارد، چگونه می تواند بر بازار آشفته ساز که بسیاری از مشتاقان را به علت این بی نظمی ها پشت در آرزوهایشان می گذارد، نظارت داشته باشد؟ اتحادیه لوازم خانگی فردی متخصص برای نظارت بر عملکرد سازفروشی ها ندارد. مگر می گردد فردی را برای بازرسی و نظارت بر عملکرد سازفروشی ها گماشت و آن فرد حتی آشنایی اولیه با ساز و موسیقی نداشته باشد؟ سهم خانواده های البرزی از سبد فرهنگی و هنری هر روز به واسطه این موضوعات کم و کمتر می گردد، جا دارد مسئولان برای برطرف این معضل چاره ای بیندیشند. مشتریان سازها به این فکر می نمایند که مگر قرار است چند بار در زندگی برای خرید ساز مراجعه کنیم و سودجویان نیز از این موضوع استفاده می نمایند و به سوداگری روی می آورند.

  • نتوانستم ساز بخرم

یک نوجوان 12 ساله که به تازگی پا به عرصه هنر موسیقی گذاشته است، می گوید: یک سال است که با عشق و علاقه به رشته موسیقی و ساز پیانو، از خانواده درخواست می کنم که مرا به یک آکادمی موسیقی برای آموزش این رشته بفرستند، ولی به دلیل نوسانات قیمت در رشته موسیقی و مسائل اقتصادی نتوانستم پیروز به تهیه یک ساز شوم. مطمئن هستم که اگر وارد این هنر شوم، پیروز خواهم شد و آرزو دارم که یک ساز مناسب تهیه کنم و وارد این جهان شوم. اشکان علی پور می افزاید: بعد از دیدن علاقه من، چندین بار به همراه خانواده برای تهیه ساز به مراکز خرید مراجعه کردیم ولی با قیمت های فضایی و نجومی روبه رو شدیم که هر فروشگاه، قیمت خاص خود را داشت. به دلیل همین تنوع قیمت و نبود ثبات، پیروز به تهیه ساز نشدیم. بار دومی که به سازفروشی مراجعه کردیم، بهمن سال گذشته بود که قیمت ها تقریبا 3 برابر شده بود. چندین بار هم می خواستیم برای تهیه ساز به تهران برویم که با وجود این قیمت ها منصرف شدیم.

  • قیمت واحدی وجود ندارد

دختر نوجوانی که پیروز به خرید ساز ویولن شده و در این چند ماهی که آغاز به نواختن ساز نموده است، پیشرفت خوبی داشته است، از معضلات خرید سازش می گوید: بعد از اتمام دوره موسیقی کودک به پیشنهاد استادم و علاقه شخصی ام به ساز ویولن روی آوردم و به همراه خانواده به مراکز خرید ساز در کرج رفتیم ولی با چندنرخی بودن یک ساز واحد در فروشگاه ها روبه رو شدیم و به ناچار برخلاف میل شخصی و دسترسی مشکل، راهی به جز مراجعه به تهران برای خرید ساز نداشتیم. لیلا امیدی می افزاید: خرید ساز و ابزار موسیقی در کرج بسیار سخت است و قیمت ها با درآمد مردم همخوانی ندارد. فقط قشر خاصی می توانند از بازار موسیقی کرج خرید نمایند و باید مرجعی برای نظارت بر قیمت ها و این صنف وجود داشته باشد.

  • در راه بازار تهران

مدرس رشته موسیقی کلاسیک درباره نوسان قیمت ها در بازار موسیقی البرز می گوید: چندین سال است که مشغول به تدریس رشته موسیقی کلاسیک در کرج هستم. از همان سال های اول به این مشکل پی بردم که یکی از اولین سوالات هنرجویان تازه وارد به این عرصه این است که از کجا سازبخریم؟ فرشید کلانتری می افزاید: در سال های نخست واقعا پاسخی برای این سوال نداشتم. خیلی اوقات متوجه می شدم 2 هنرجو که همزمان با هم آموزش را آغاز نموده اند، یک ساز را با برند واحد با قیمت های متفاوت تهیه نموده اند و برایم جای سوال بود که مگر دستگاهی ناظر بر عملکرد سازفروشی ها نیست؟ از آن موقع به بعد با این که خیلی علاقه دارم که هنرجویان از کرج ساز تهیه نمایند، ولی به ناچار برای خرید آنها را به یکی از فروشندگان منصف در تهران معرفی می کنم و چاره ای جز این هم ندارم. با این که دسترسی به تهران برای خانواده های البرزی سخت است ولی صادقانه بگویم که از نظر اقتصادی ارزش دارد که این سختی را تحمل نمایند و به تهران برای خرید ساز مراجعه نمایند.

  • به لحاظ قانونی نمی توانیم دخالت کنیم

رئیس انجمن موسیقی البرز می گوید: انجمن موسیقی استان به دلیل این که صنف سازفروشان زیر نظر اتحادیه لوازم خانگی است، نمی تواند به این موضوع بپردازد. علی مومنیان می افزاید: متاسفانه از حال و روز این بازار کم و بیش خبر دارم، ولی چون این صنف زیر نظر اتحادیه لوازم خانگی استان است، از لحاظ قانونی نمی توانیم ورود کنیم. وی ادامه می دهد: درآکادمی های موسیقی خرید و فروش ساز غیرقانونی است، در این رابطه در طول یک سال گذشته به مواردی برخورد نموده ایم و اقدامات قانونی اجرا شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "سازفروشی های بی اتحادیه کرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازفروشی های بی اتحادیه کرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید