سکوت تأمل برانگیز معاونت هنری ارشاد در برابر تعطیلی دوسالانه کاریکاتور، جشنواره ای هنری که 11 دوره پیروز را پشت سر گذاشت

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، نبود بودجه بهانه ای شده تا دفتر اداره کل تجسمی ارشاد از برگزاری دوسالانه های تخصصی سر باز بزند.

سکوت تأمل برانگیز معاونت هنری ارشاد در برابر تعطیلی دوسالانه کاریکاتور، جشنواره ای هنری که 11 دوره پیروز را پشت سر گذاشت

به گزارش خبرنگار ، دوسالانه ها به ویژه دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران یکی از مهم ترین رویداد های هنر های تجسمی است که در هر دوره برگزاری، مورد استقبال چشمگیر هنرمندان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.

بنا بر قوانین، سال جاری باید دوازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران برگزار گردد، اما شنیده ها حاکی از آن است که سال جاری به دلیل مسائل اقتصادی این رویداد برگزار نخواهد شد.

بی شک، شناسایی استعداد های نو و تشویق هنرمندان گذشته به خلق اثر جدید، مهمترین رسالتی است که این جشنواره در پی داشته و تاکنون هم در انجام وظایف خود تا حدودی پیروز بوده است.

حال اگر این رویداد برگزار نگردد، جامعه هنری و خانواده کاریکاتور ضربه مهلکی خواهند دید. در گزارش زیر، مجموعه ای از پیشینه و همچنین دستاورد های این دوسالانه گردآوری شده که لزوم برگزارشدن یا نشدن این رویداد را به خوبی آشکار می نماید.

اولین دوسالانه کاریکاتور تهران در تیر ماه 1372 به دبیری محمدحسین نیرومند و به میزبانی خانه کاریکاتور ایران برگزار گردید. دبیر اجرایی این دوره که با موضوع قلم و آزاد برپا شد، سید مسعودشجاعی طباطبایی بود. لوچیو ترویانو از ایتالیا، آنه واسیلوسکی از مقدونیه، والری کودتو از مولداوی، گوربوزدوگان اکشیوگلو از ترکیه، جواد علیزاده، جواد پویان و حسین خسروجردی از ایران داوری آثار را برعهده داشتند.

نمایشگاه آثار برگزیده هم شهریور همان سال و مراسم اختتامیه نیز مهر 1372 در موزه هنر های معاصر تهران برگزار گردید. در این دوره 111 هنرمند با 130 اثر از ایران و 231 نفربا 1140 اثر از 43 کشور دنیا شرکت کردند.

بخش های دومین دوسالانه کاریکاتور تهران کتاب و آزاد و دبیر هم جواد پویان بود. شرکت کنندگان ایرانی 485 نفر با 1455 اثر و شرکت کنندگان خارجی هم 422 نفربا 1280 اثر به رقابت پرداختند. نمایشگاه، اختتامیه و مراسم اهدای جوایز شهریور ماه 1374 در موزه هنر های معاصر تهران برگزار گردید. جایزه ویژه این دوره را زانگ ون بین از چین دریافت کرد.

سومین دوسالانه کاریکاتور تهران مهر ماه 1376 و با دبیری حسین خسروجردی برگزار گردید. موضوع جشنواره میراث فرهنگی و آزاد بود و سید محمد بهشتی، جواد علیزاده و حسین خسروجردی آثار را داوری کردند. نمایشگاه، اختتامیه و مراسم اهدای جوایز مهر و آبان سال 1376 در موزه هنر های معاصر تهران برگزار گردید.

تعداد شرکت کنندگان ایرانی در این دوره 663 نفر با 1692 اثر و تعداد شرکت کنندگان خارجی هم 243 نفر با 803 اثر بود که رشد قابل توجهی را نسبت به دوره های گذشته در کارنامه این دوسالانه ثبت کرد.

چهارمین دوره این دوسالانه بین المللی، شهریور ماه 1378 با دبیری محمدحسین نیرومند برگزار گردید.

آرس، رونالد لیبین، ژان پنالتو و سرگئی تونین آثار را داوری کردند. تعداد شرکت کنندگان نمایشگاه 1257 نفر با 3669 اثر، تعداد شرکت کنندگان خارجی 429 نفر با 1167 اثر و تعداد شرکت کنندگان ایرانی 828 نفر با 2502 اثر بود.

پنجمین دوسالانه کاریکاتور تهران در سه محور مهاجرت، گفتگوی تمدن ها و آزاد مهر ماه 1380 برگزار گردید. محمدعلی بنی اسدی، توکا نیستانی، علی دنیاشاهی، میخاییل زلاتکوفسکی، نزیه دانیال، حمید بهرامی و افشین سبوکی داوران این دوره بودند.

در دوره پنجم 836 هنرمند ایرانی با 2558 اثر، 388 هنرمند خارجی با 1238 اثر از 52 کشور شرکت کردند.

ششمین دوسالانه کاریکاتور که به دبیری فائزه علیدوستی برگزار گردید، در دو محور سرقت و آزاد بود. هیات داوران این دوره از اری ازبک، کامبیزدرم بخش، زیاداچوان، آچیل سوپربی، محمدحسین نیرومند، افشین سبوکی و بهرام عظیمی تشکیل شده بود.

تعداد شرکت کنندگان ایرانی 892 نفر با 2690 اثر و تعداد شرکت کنندگان خارجی هم 208 نفر با 611 اثر بود. نمایشگاه و مراسم اهدای جوایز هم مهرماه همان سال در فرهنگسرای نیاوران برگزار گردید.

هفتمین دوسالانه کاریکاتور تهران که مهر ماه 1384 به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی برگزار گردید، به موضوع سالمندان، چهره و آزاد پرداخت. ژان مولاتیه از فرانسه، یوری کوزوبوکین از اکراین، ژیوکس از ایتالیا، غلامعلی لطیفی، جواد علیزاده، بهمن عبدی و محمد علی بنی اسدی داوری آثار را برعهده داشتند.

نمایشگاه آثار منتخب این دوره 29 مهر الی 26 آذر 1384 در فرهنگستان هنر و مراسم اهدای جوایز هم مهرماه همان سال در موزه هنر های معاصر تهران برگزار گردید.

937 هنرمند ایرانی با 2716 اثر و 505 هنرمند خارجی با 1400 اثر از 67 کشور خارجی شرکت کنندگان این دوره بودند.

دوره هشتم در سال 1386 با موضوعات پول، آزاد، کمیک استریپ و کاریکاتور چهره در مرکز فرهنگی هنری صبا برگزار گردید. به طور کلی 5571 اثر از هنرمندان 85 کشور دنیا به دوسالانه کاریکاتور ارسال شد که از این میان 906 کاریکاتوریست ایرانی با 3128 اثر حضور داشتند.

نهمین دوره این رویداد بزرگ هنری در سال 1388 و به میزبانی مرکز فرهنگی هنری صبا برگزار گردید. محوریات این دوره از جشنواره ترس، موضوع آزاد، کمیک استریپ و کاریکاتور چهره بود.

دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران با 514 اثر از کارتونیست های 89 کشور در بخش های کارتون موضوعی با موضوع خرافه پرستی، کمیک استریپ با موضوع موقعیت سخت، طراحی کاراکتر گربه ایرانی و کارتون و کاریکاتور با موضوع آزاد 23 اردیبهشت ماه سال 94 در موسسه فرهنگی، هنری صبا شروع برگزار گردید.

هفت کاریکاتوریست ایرانی و خارجی متشکل از ادواردو باپتیستائو از برزیل و آنجل بولیگان از مکزیک در کنار کامبیز درمبخش، جواد علیزاده، بهرام عظیمی، محمد حسین نیرومند و جمال رحمتی داور دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران بودند.

مراسم اهدای جوایز هم در تیرماه 94 در موزه هنر های معاصر تهران برگزار گردید.

یازدهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران آذرماه 1396 به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی برگزار گردید. در این رویداد هنرمندانی از 73 کشور دنیا شرکت داشتند که طی دو مرحله داوری تعداد 503 اثر انتخاب و در نمایشگاه نصب شد.

در مراسم اختتامیه این دوره که در موزه هنر های معاصر تهران برگزار گردید، سجاد رافعی جایزه ویژه را دریافت کرد.

حال با عنایت بر پیشینه پربار این فستیوال چطور معاونت هنری وزارت ارشاد به راحتی حرف از تعطیلی آن می زند؟ بسیاری از هنرمندان ایرانی و خارجی خود را برای حضور در دوسالانه مشهور ایران آماده نموده اند ولی این رویداد دیگر برگزار نمی گردد.

امید است دلایل غیر منطقی اداره کل تجسمی برای برگزار نشدن این جشنواره برطرف گردد و بار دیگر شاهد درخشش هنرمندانمان در مقابل با رقیب های خارجیشان باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سکوت تأمل برانگیز معاونت هنری ارشاد در برابر تعطیلی دوسالانه کاریکاتور، جشنواره ای هنری که 11 دوره پیروز را پشت سر گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت تأمل برانگیز معاونت هنری ارشاد در برابر تعطیلی دوسالانه کاریکاتور، جشنواره ای هنری که 11 دوره پیروز را پشت سر گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید