پیش بینی بیل گیتس درباره زمان ساخت واکسن کرونا

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت برای روشن کردن اذهان عموم در خصوص دسترسی به واکسن کووید-19 گفت که زودترین زمانی که وی برای تحقق این امر تخمین می زند، 9 ماه است.

پیش بینی بیل گیتس درباره زمان ساخت واکسن کرونا

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، بیل گیتس در پاسخ به سؤالی درباره زمان خاتمه یافتن بیماری همه گیر کووید-19 گفت: زمانی این اتفاق رخ خواهد داد که یک روش درمانی تقریباً کامل با دارو یا واکسیناسیون تقریباً روی هر انسان در کره زمین در مقابل کروناویروس جدید اعمال گردد.

وی ابراز تاسف کرد که یک درمان مستقیم برای کووید-19 به زودی رخ نخواهد داد.

وی نوشت: ما احتیاج به یک معجزه درمانی با حداقل 95 درصد اثربخشی برای جلوگیری از پیشرفت شیوع بیماری خواهیم داشت. اغلب دارو های موردنظر کنونی کارایی لازم را ندارند، البته آن ها می توانند جان بسیاری را نجات دهند، اما برای بازگرداندن ما به حالت عادی کافی نیستند و فعلا امیدوار به انتظار نشسته ایم.

گیتس تأکید می نماید که قبل از اینکه بتوانیم بازگشت به حالت عادی داشته باشیم، احتیاج به ایجاد ایمنی گسترده در تمامی گونه ها است. برای رسیدن به آن نقطه، به یک واکسن ایمن و مؤثر احتیاج خواهیم داشت و نه فقط یک نمونه، بلکه باید میلیارد ها واکسن در هر گوشه دنیا پراکنده گردد و واکسیناسیون خیلی سریع انجام گردد.

بیل گیتس می گوید بنیاد خیریه وی بزرگترین سرمایه گذار برای ساخت واکسن و آزمایش آن در سطح دنیا است.

وی اضافه نمود در حالی که با زمان بندی احتاقتصادی 18 ماهه توسعه واکسن کووید-19 که توسط دکتر آنتونی فاوسی مدیر موسسه ملی آلرژی ها و بیماری های عفونی آمریکا (NIAID) تخمین زده شده، موافق است، البته فکر می نماید که این زمان ممکن است به 9 ماه کاهش یا به 2 سال افزایش پیدا کند.

گیتس می گوید: البته هیچ ضمانتی وجود ندارد که این اتفاق سریع رخ دهد. یک سیستم برای فراوری واکسن وجود دارد. اما با حمایت اقتصادی دنیای، معتقدم که ما می توانیم بعضی از مراحل را به روش هایی که قبلاً نمی توانستیم، سرعت بخشیم.

مشکل ساخت واکسن کووید-19 بودجه نیست. دولت ها در سرتاسر دنیا علاوه بر چندین سازمان خیریه مانند بنیاد گیتس به ائتلاف درآمده اند و متعهد شده اند که هزینه نهایی فراوری واکسن را در اولویت اول خود قرار دهند. این پشتیبانی گسترده به دانشمندان این امکان را می دهد تا به طور همزمان روی چندین مرحله از فراوری واکسن کار نمایند و در زمان مبارزه با بیماری همه گیر کووید-19 صرفه جویی نمایند.

اگرچه تخمین زمان 18 ماه برای فراوری واکسن، مدت زمانی طولانی است، اما گیتس تأکید می نماید که این مدت، هنوز سریع ترین زمانی است که تا به امروز یک واکسن ایجاد شده است.

گیتس گفت: فراوری واکسن ها معمولاً حدود پنج سال طول می کشد. این امر به این دلیل است که واکسن های زنده ابتدا به آزمایش روی حیوانات احتیاج دارند و هنگامی که دیده گردد روی حیوانات جواب می دهد، تازه ممکن است آزمایشات انسانی آغاز گردد.

در ساخت یک واکسن، ایمنی و اثربخشی به عنوان دو هدف مهم شناخته می شوند. در مبحث ایمنی؛ بعضی عوارض جانبی جزئی مانند درد در محل تزریق یا تب خفیف قابل قبول است.

اثر بخشی نیز یک مسئله بدیهی است؛ ما یک واکسن می خواهیم که به طور کامل کار کند و در 100 درصد مواقع اثربخش باشد، اما بسیاری از آن ها اینطور نیستند. گیتس در این زمینه به واکسن آنفلوانزای امسال اشاره نمود که تقریباً فقط 45 درصد مؤثر است.

یک واکسن برای آزمایش اثربخشی و ایمنی، باید سه مرحله آزمایش فشرده را پشت سر بگذارد:

فاز اول برای ایمنی است. به جمع کوچکی از داوطلبان سالم واکسن تزریق می گردد. پزشکان برای کاهش قوی ترین پاسخ ایمنی به کمترین دوز موثر، ضمن کاهش اثرات جانبی، دوز های مختلفی را امتحان می نمایند.

پس از معین شدن دوز مناسب، واکسن به مرحله دوم منتقل می گردد که عملکرد آن را در افرادی که آن را دریافت می نمایند، آزمایش می نمایند. اما این بار به جای آزمایش روی یک جمع کوچک، روی صد ها نفر آزمایش می گردد که از نظر سن و شرایط سلامتی متفاوت هستند.

مرحله سوم بزرگترین تعداد آزمایش شونده را دارد و همچنین طولانی ترین مرحله است. در این مرحله آزمایش واکسیناسیون بر روی هزاران نفر انجام می گردد و عوارض آن تحت نظارت قرار می گیرد.

پس از گذر واکسن از هر سه مرحله، واکسن برای تأیید نهایی به سازمان بهداشت دنیای (WHO) و چندین سازمان دولتی دیگر ارائه می شوند و کارخانه ها به صورت گسترده آغاز به فراوری انبوه آن می نمایند.

در حالی که اکنون تعداد زیادی از واکسن های کاندیدا تحت آزمایش هستند، دنیا با اضطراب منتظر یک واکسن با اثربخشی و ایمنی بالا است و امیدوارند تا آن موقع در مقابله با این بیماری همه گیر دوام بیاورند.

منبع: فرارو

به "پیش بینی بیل گیتس درباره زمان ساخت واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بیل گیتس درباره زمان ساخت واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید