3 سناریوی پیش روی دموکرات ها در پرونده استیضاح ترامپ

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، یک هفته نامه آلمانی با اشاره به اینکه دونالد ترامپ این روزها برای بقای سیاسی خود و نجات از روند استیضاح به دلیل افشاگری های اخیر درباره مکالمه با همتای اوکراینی خود مبارزه می نماید به آنالیز سناریوهای مختلف در این باره پرداخت.

3 سناریوی پیش روی دموکرات ها در پرونده استیضاح ترامپ

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ساعت فروشی، هفته نامه اشپیگل در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جریانات مربوط به اوکراین برای بقای سیاسی خود مبارزه می نماید. به ندرت تا به حال دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود تا این حد تحت فشار قرار داشت و حالا این پرسش مطرح است که آیا او می تواند از این پرونده استیضاح پیروز و سربلند بیرون آید.

اخیرا در روزنامه واشنگتن پست حدس گمان هایی درباره ریاست جمهوری مایک پنس، معاون دونالد ترامپ زده شده است و نیکی هیلی، سفیر پیشین سازمان ملل هم به عنوان معاون رئیس جمهور آینده پیش بینی شده است.

همچنین از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم به عنوان رئیس جمهور جدید سخن به میان آمده و گفته شده است که در صورتی که دونالد ترامپ و معاونش مایک پنس هر دو به دلیل مسئله اوکراین برکنار شوند پلوسی به عنوان رئیس جمهور قدم به کاخ سفید خواهد گذاشت.

طبق قانون مربوط به سال 1947، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در رده بندی برای عهده داری ریاست جمهوری در چنین شرایطی شماره 3 خواهد بود.

چندی پیش گزارش شد که دونالد ترامپ در تماس تلفنی که اواخر ماه ژوئیه با همتای اوکراینی خود داشته، از این رئیس جمهوری درخواست نموده که درباره احتمال فساد جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات 2020 آمریکا و پسرش تحقیقاتی انجام دهد. این مساله اکنون هدف تحقیقات استیضاح ترامپ قرار گرفته است.

هفته نامه اشپیگل در ماجرای اوکراین سه سناریوی احتمالی برای استیضاح ترامپ را مورد آنالیز قرار داده است.

سناریوی اول: روند استیضاح ترامپ بی دردسر پیش رفته و مایک پنس عهده دار ریاست جمهوری آمریکا گردد

اشپیگل در ادامه شرح این سناریو نوشت: دونالد ترامپ در معرض تهدید استیضاح قرار گرفته است؛ اما در حال حاضر دموکرات ها در حال اجرا تحقیقات هستند. بسیاری فراز و نشیب ها در این راستا وجود دارد که چه کسی و کی و چه باید بگوید. با این حال در این سناریو مجلس نمایندگان آمریکا حداکثر در ماه نوامبر با اکثریت دموکرات ها درباره روند استیضاح تصمیم گیری خواهند کرد. بعد از آن نوبت سنا خواهد بود و دونالد ترامپ در سنا هم به دادگاه می رود . اگر اکثریت دو سومی علیه ترامپ در سنا هم حاصل گردد وی باید از سمت خود برکنار گردد. این بدترین حالت برای ترامپ است. به این ترتیب حزب خود رئیس جمهور او را برکنار خواهد نمود چرا که اوضاع در مجموع علیه وی است. این اتفاقی است که در سال 1974 برای ریچارد نیکسون هم افتاد. وی مدت طولانی رئیس جمهوری محبوب در آمریکا بود، اما در جریان تحقیقات رسوایی واترگیت و افشا شدن دروغ گویی ها و تقلب های او حمایت مردمی را از دست داد. وی حتی قبل از شروع روند استیضاح خود استعفا کرد. البته چنین گزینه ای هم برای دونالد ترامپ وجود دارد.

در صورت وقوع این سناریو آمریکا به رئیس جمهور جدیدی احتیاج داردو مایک پنس، معاون وی به صورت اتوماتیک به عنوان رئیس جمهور جدید سوگند خواهد خورد. این مسئله می تواند به فوران مبارزات قدرتی در حزب جمهوریخواه منجر گردد و مبارزات قدرتی سختی را در این حزب برای انتخابات مقدماتی نوامبر سال 2020 رقم بزند.

سناریوی دوم: ترامپ از روند استیضاح جان سالم به در ببرد

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواستار در سنای آمریکا نقش اساسی را در روند استیضاح احتمالی ترامپ ایفا خواهد نمود. این سیاستمدار با تجربه پیش از این اعلام نموده بود که وی در تصمیم مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ بر اساس آیین نامه سنا هیچ چاره ای جز پذیرفتن این روند ندارد.

در این سناریو مک کانل در واقع اجازه دادرسی رسمی علیه ترامپ در مجلس سنا را می دهد. در نهایت همچنین رای گیری در سنا هم انجام خواهد شد. اما دموکرات ها در اینجا به اکثریت دو سومی دست نخواهند یافت زیرا آن ها می توانند 10 و یا حداکثر 20 جمهوریخواه را پیدا نمایند که علیه ترامپ رای دهد. در این سناریو ترامپ پیروز میدان خواهد بود. این می تواند به تبلیغات انتخاباتی وی برای سال 2020 یاری کند و البته دموکرات ها هم می توانند از آن سود ببرند، بخصوص وقتی که پرونده استیضاح ترامپ در سنا رفتار خطای رئیس جمهور در اوکراین را کاملا روشن کند. چنین خروجی مختصری از روند استیضاح ترامپ می تواند به بسیاری شهروندان برای مجازات وی در پای صندوق های رای انگیزه دهد. در صورتی که در سال آینده مسائل مالی در آمریکا از جمله به وسیله مناقشات تجاری با چین تشدید گردد ترامپ باید درباره انتخاب مجدد خود تردید نموده و نگران آن باشد.

سناریوی سوم: روند استیضاح به فاجعه ای برای دموکرات ها تبدیل گردد

در حال حاضر یک باور عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه همه چیز برای دموکرات ها مثبت پیش می رود. بر این اساس ترامپ و حامیان او آشکارا کوشش می نمایند رفتار رئیس جمهور در جریان اوکراین را توجیه نمایند. ترامپ همچنین در معرض تهدید افشاگری های تازه قرار گرفته است. همچنین نظر سنجی های اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد حمایت مردمی از استیضاح احتمالی ترامپ در حال افزایش است. اما در اینجا احتیاط هم ضروری است، چرا که نظر سنجی ها تعیین نمی نماید و حدود نیمی از آمریکایی ها استیضاح ترامپ را رد می نمایند. این هم یک موضوع مهم است. وضعیت کاملا علیه ترامپ نیست. رئیس جمهور و هوادارانش همچنان فرصت های زیادی برای جلب نظر اکثریت را دارند. تیم مبارزات انتخاباتی ترامپ سرمایه گذاری زیادی را برای حمایت از او در پیش گرفته اند.

به این ترتیب ممکن است در نهایت دموکرات ها با یک فاجعه روبرو شوند. مثلا وقتی که در شروع کار و روند استیضاح در مجلس نمایندگان این روند شکست خورده و اکثر دموکرات ها به آن رای ندهند. یا هنگامی که میچ مک کانل بتواند با رای اکثریت جمهوریخواستار این روند را نامعتبر اعلام کند. حتی ممکن است این اتفاق بیافتد که ترامپ در مجلس سنا محکوم گردد اما در رای گیری نهایی شکست تلخی برای دموکرات ها رقم بخورد و بعضی از آن ها در حمایت از ترامپ رای دهند.

در همه این موارد دموکرات ها با چالش روبرو خواهند شد. در این صورت ترامپ پیروز خواهد شد و خود را به عنوان عنصری شکست ناپذیر اعلام خواهد نمود. در این صورت برای انتخابات سال 2020 مرحله ای از عدم اطمینان و تردید به خود و نزاع برای دموکرات ها شروع خواهد شد و این می تواند به 4 سال ریاست جمهوری مجدد ترامپ بیانجامد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "3 سناریوی پیش روی دموکرات ها در پرونده استیضاح ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 سناریوی پیش روی دموکرات ها در پرونده استیضاح ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید