بنچمارک گوشی اسرارآمیز هواوی با پردازنده کایرین 990 دیده شد

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، پردازنده قدرتمند کایرین 990 که اخیرا نیز رونمایی شد، از قابلیت های بسیار زیادی برخوردار است که از جمله بهترین آن ها می توان به مودم 5G داخلی اشاره نمود که به ذخیره بیشتر انرژی یاری شایانی می نماید.

بنچمارک گوشی اسرارآمیز هواوی با پردازنده کایرین 990 دیده شد

طراحی این پردازنده را واحد HiSilicon شرکت هواوی و ساخت آن را شرکت تایوانی TSMC، با استفاده از فرایند 7nm+ EUV بر عهده داشت که سازنده چیپ ست های اپل نیز هست. اساسا فرایند EUV یا همان extreme ultraviolet به معنای فوق فرابنفش، روشی دقیق تر و بهتر برای پیاده سازی الگو های مختلف روی یک چیپ به حساب می آید. شرکت های سازنده با استفاده از این روش قادر خواهند بود مقدار ترانزیستور بکار رفته در مدار مجتمع را افزایش داده و بدین ترتیب محصول نهایی را بسیار کم مصرف تر و قدرتمندتر روانه بازار نمایند.

اگرچه هر دو پردازنده کایرین 990 5G و کایرین 990 4G با استفاده از یک فرایند فراوری شده اند، اما در مدل 5G، تعداد 10.3 میلیارد ترانزیستور و در مدل 4G، تنها 8 میلیارد ترانزیستور بکار رفته که به علت استفاده از مودم 5G، این افزایش مقدار ترانزیستور طبیعی است. پردازنده کایرین 990 قرار است در گوشی های سری میت 30، گوشی تاشو میت ایکس و سری P40 مورد استفاده قرار گیرد.

سه شنبه گذشته، یک دستگاه ناشناس هواوی با پردازنده کایرین 990، اندروید 10 و شماره مدل NLE-AL00 در بنچمارک Geekbench دیده شد. به گزارش GizmoChina، دستگاه دیده شده در بنچمارک 8 گیگابایت رم دارد اما میت 30 یا میت 30 پرو نبود. شاید این بنچمارک توسط گوشی میت 30 ایکس یا پرچم داری کاملا جدید از برند آنر به ثبت رسیده باشد. به علاوه این دستگاه اندروید 10 را به عنوان سیستم عامل خود در اختیار داشت و از آن جایی که تمام گوشی های آینده هواوی تحت تحریم آمریکا قرار گرفته اند، کمی سوال برانگیز است که این گوشی اسرارآمیز دقیقا از چه خانواده ای است.

کایرین 990 و هرآنچه که باید در خصوص پردازنده قدرتمند هواوی سری میت 30 بدانید

کایرین 990، قدرتمند اما همچنان زیر سلطه A13 Bionic

این گوشی از هر مدلی که باشد، نکته حائز اهمیت درباره آن استفاده از پردازنده کایرین 990 بود که حالا این امکان را به ما می دهد آن را با قدرتمندترین پردازنده موجود در بازار مقایسه کنیم. با مشاهده بنچمارک پردازنده جدید A13 Bionic، می بینیم که اپل در رابطه با قدرت پردازنده خود کاملا جدی بوده است. این شرکت ادعا کرد پردازنده آیفون های سری 11، قدرتمندترین پردازنده موجود در بین پردازنده های گوشی های هوشمند است که نتایج بنچمارک هم کاملا این گفته ها را تایید می نمایند. نتایج بنچمارک کایرین 990 را در دو بخش تک و چند هسته ای می توانید در زیر مشاهده کنید.

در تصویر بعدی نیز بنچمارک پردازنده A13 Bionic را شاهد هستیم.

با نگاهی به سرعت کلاک پردازنده کایرین 990 در تصویر اول، می توان دریافت این پردازنده نسخه ضعیف تر کایرین 990 یعنی 990 4G است. چرا که در طراحی نسخه 4G، چهار هسته کم مصرف بر اساس فناوری Cortex-A55 و با سرعت 1.86 گیگاهرتز در نظر گرفته شده اند. این در حالی است که در مدل 5G این مقدار به 1.95 گیگاهرتز افزایش می یابد.

گفتنی است که پردازنده های A13 Bionic، توسط اپل و در کالیفرنیا طراحی و توسط شرکت TSMC و با فرایند 7nm+ EUV تحت عنوان N7 Pro ساخته می شوند. شرکت تایوانی می گوید میخواهد در سال های آینده، به فناوری ساخت 5 و 3 نانومتری نیز دست پیدا کند که در خصوص لیتوگرافی 3 نانومتری حداقل باید تا سال 2022 منتظر ماند. در حال حاضر، پردازنده کایرین 990 5G بیشترین مقدار ترانزیستور را با 10.3 میلیارد در اختیار دارد اما جالب است بدانید یک چیپ که با لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته می گردد، تعداد 171.3 میلیون ترانزیستور را در هر میلی متر مربع خود جای می دهد!

اگرچه عده ای معتقدند شرکت های سازنده پردازنده های موبایل نهایتا تا لیتوگرافی 3 نانومتری پیش می روند، یا حداقل حالا حالاها چنین امری محقق نخواهد شد، شرکت TSMC باور دارد می تواند به این مهم دست پیدا کند. با این اوصاف اگر قرار باشد چنین فناوری دست یافتنی باشد، یا باید ترانزیستورها به جای حالت قرارگیری پهلو به پهلو، به صورت عمودی در یک تراشه قرار گیرند، یا اینکه جنس تراشه ها از سیلیکون به ماده ای دیگر تغییر پیدا کند که ماه قبل خبری منتشر شد مبنی براینکه TSMC در حال اجرا تحقیقاتی در زمینه جایگزینی سیلیکون با ماده ای دیگر است!

تصاویر رندر خانواده هواوی میت 30 طراحی این گوشی ها را نشان می دهد

منبع: phonearena

منبع: دیجیکالا مگ

به "بنچمارک گوشی اسرارآمیز هواوی با پردازنده کایرین 990 دیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنچمارک گوشی اسرارآمیز هواوی با پردازنده کایرین 990 دیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید