درخشش شرکت های نانویی در حوزه تصفیه آب و پساب ، محدودیت هایی که با محصولات نانو بی معنا می شوند

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، فناوری نانو ابزاری برای بهتر شدن زندگی انسان است و جوانان ایرانی با بهره گیری از این فناوری، تحول شگفتی را در حوزه آب ایجاد نموده اند.

درخشش شرکت های نانویی در حوزه تصفیه آب و پساب ، محدودیت هایی که با محصولات نانو بی معنا می شوند

گروه فناوری وبلاگ ساعت فروشی، محیا معصومی - منابع طبیعی محدود هستند و برداشت بی رویه از آن ها مسائل اساسی را برای زندگی انسان ایجاد خواهد نمود، اما بهره گیری از محصولات نانویی به شکل های مختلف می تواند موجب مصرف کمتر گردد، مثلا یک دستگاه تصفیه آب با فراوری درصد کمتری پساب، مصرف کمتر از منابع آب را موجب می گردد یا شیشه ذخیره کننده انرژی که مانند یک عایق مصرف انرژی را کاهش می دهد. حال شاید این سوال به ذهن برسد که چگونه و از کجا می توان چنین محصولات نانویی را تهیه کرد و آیا اصلا چنین محصولاتی در ایران وجود دارند یا خیر؟

بنابراین با توجه به آنکه محصولات نانویی ایران جز در موارد اندک، برای مردم شناخته شده نیستند و خانواده ها از کارآیی چنین محصولاتی بی خبرند، قصد داریم در پرونده ویژه نانو با برند ایران اکثر محصولات شرکت های نانویی کشور را به تفکیک حوزه های کاربردی معرفی کنیم. پرونده چهارم، معرفی محصولات نانویی شرکت های ایرانی در حوزه آب!

دستگاه آرسنیک زدایی با جاذب

وجود آرسنیک در آب برای سلامتی انسان مضر است، از این رو یک شرکت نانویی متشکل از متخصصان داخلی به نام پیغام آوران نانوفناوری فردانگر نسبت به طراحی و فراوری دستگاه آرسنیک زدایی با جاذب اقدام نموده است که این فلز سنگین را از آب آشامیدنی حذف می نماید و با کاهش این آلودگی مضر در آب آشامیدنی، سلامتی بیشتر انسان را موجب می گردد.

بیشتر بخوانید: تحول در حوزه کشاورزی و بسته بندی با فناوری نانو / از نایلون های زیست تخریب پذیر محکم تا مرگ موش های منحصربه فرد

حذف آرسنیک از آب در این دستگاه از طریق یک جاذب انجام می گردد. جاذب بستری کپسول مانند، شامل خلل و فرج هایی است که آرسنیک را به خود جذب می نماید. میزان فلز سنگینی که جاذب می تواند به خود جذب کند، محدود است بنابراین هر چه جذب به طور انتخابی تر انجام گردد جاذب دیرتر اشباع می گردد و بیشتر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در این دستگاه، جاذب، آرسنیک را براساس یک واکنش شیمیایی و به طور انتخابی جذب می نماید بنابراین ضمن حذف درصد بسیار بالایی از آرسنیک موجود در آب جاذب حداقل به مدت یک سال قابل استفاده خواهد بود. جاذب اشباع شده می تواند بدون ایجاد آلودگی زیست محیطی به دور انداخته گردد.

سامانه فوق الذکر از طرف دیگر برای تصفیه آب احتیاجی به مصرف انرژی ندارد؛ لذا مصرف انرژی را کاهش می دهد. با توجه به آنکه این دستگاه در بیش از 30 روستای کرمان و آذربایجان غربی نصب شده است، قابلیت نصب در بیش از هزار روستا را نیز دارد.

نانو کاویتاسیون آرسنیک زدایی

شرکت نانویی پیغام آوران نانوفناوری فردانگر تنها به طراحی یک دستگاه اکتفا ننموده و برای حذف آرسنیک از آب دستگاه دیگری به نام نانو کاویتاسیون آرسنیک زدایی را فراوری نموده است که هم اکنون در آبفای اردبیل استفاده می گردد. این سامانه میزان آرسنیک آب را به میزان استاندارد کمتر از 10 میلی گرم در لیتر می رساند.

درحقیقت چنین دستگاهی برای حذف آرسنیک از آب در حجم بالا به کار می رود، در این روش از نانو کاویتاسیون و آلومینای اکتیو برای حذف آرسنیک استفاده می گردد. روش نوینی که برای جذب آرسنیک در این دستگاه به کار رفته، مصرف کمتر ماده اکسنده و منابع آبی، با توجه به عدم فراوری پساب را موجب می گردد. علاوه بر این عدم استفاده از ماده اکسنده شیمیایی، موجب طول عمر جاذب ها و در نتیجه کاهش هزینه عملیاتی در این فرآیند خواهد شد.

سیستم الکترودیالیز انتخابی نیترات زدایی طراحی دیگر از شرکت نانویی پیغام آوران نانوفناوری فردانگر است که توسط آن برای حذف نیترات، آب از غشاء عبور داده می گردد. در روش های مشابهی که در آن ها از غشاء برای تصفیه آب استفاده می گردد بیشتر ترکیبات موجود در آب که بخشی از آن ها هم املاح مفید هستند، پشت غشاء می مانند و از آب آشامیدنی حذف می شوند، اما در این دستگاه از روش الکترودیالیز برای حذف نیترات استفاده می گردد که، چون نیترات را به طور انتخابی از آب حذف می نماید، املاح مفید در آب باقی می مانند ضمن اینکه با توجه به عدم احتیاج به فشار برای عبور آب از غشا ها طول عمر غشا ها بیشتر و هزینه جاری تصفیه آب کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مصرف سوخت خودروی خود را به راحتی کاهش دهید / جبران گرانی بنزین با خدمات نانویی

عدم احتیاج به فشار عملیاتی بالا در فرآیند تصفیه آب با این سیستم، مصرف انرژی کاهش می یابد، ضمن اینکه فراوری درصد پساب کمتر موجب مصرف کمتر منابع آب نیز می گردد از طرف دیگر فراوری کمتر پساب موجب آلودگی کمتر زیست محیطی خواهد شد. لازم به ذکر است که این سامانه هم اکنون در آبفای تهران نصب و آب خروجی آن توسط واحد کنترل کیفی آبفا تاییده شده است.

تصفیه آب کاویتاسیون پلاسمایی (حذف فلزات سنگین)

کار، اما تنها به یک شرکت نانویی ختم نمی گردد و شرکت های دیگری همچون پالایش پلاسما صنعت سامانه تصفیه آب پلاسمایی طراحی نموده است که از راه کنترل پلاسمایی و ایجاد مواد ضدعفونی کننده و لخته ساز از خود آب، فلزات سنگین آب را حذف نموده و این آلودگی مضر در آب آشامیدنی را کاهش می دهد.

حذف چند نوع فلز سنگین از آب در این سامانه بدون احتیاج به جاذب و فرآیند فیلتراسیون انجام می گیرد و با ایجاد کاویتاسیون پلاسمایی، رادیکال های آزاد و الکترون هایی در آب ایجاد می شوند که موجب واکنش و پیوند خوردن فلزات سنگین موجود در آب و حذف آن ها از آب آشامیدنی در زمانی کوتاه به صورت نوعی لجن می گردد. ضمن اینکه تصفیه آب با این روش حذف درصد بالایی از میکروارگانسیم های موجود در آب و بوی بد ناشی از پشت سد ماندن آب و وجود آبزیان در آب را نیز به دنبال دارد بنابراین اثربخشی این روش تصفیه آب از روش های سنتی مورد استفاده بیشتر است، همچنین عدم استفاده از مواد شیمیایی و فیلتر، هزینه های جاری تصفیه آب را کاهش می دهد.

تصفیه آب با این روش پساب فراوری نمی نماید و آنچه از حذف فلزات سنگین ایجاد می گردد، نوعی لجن فشرده و کم حجم است که مدیریت دفع آن راحت تر بوده و از این رو به کاهش آلودگی های زیست محیطی یاری می نماید. این سامانه در آبفای آذربایجان شرقی اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: رنگ و لعاب نانویی بر منسوجات ایرانی / ایمنی خود را در برابر امواج بالا ببرید

دستگاه نمک زدایی (آب شیرین کن)

شوری آب آشامیدنی یکی از مسائل رایج در مناطقی از کشور است و روش های مختلفی برای نمک زدایی از آب وجود دارد، اما یکی از بهترین و جذاب ترین روش های ممکن بهره گیری از دستگاه نمک زدایی است که از سوی محققان کشور طراحی و ارائه می گردد. در این سامانه آب شور با استفاده از روش الکترودیالیز انتخابی نمک زدایی می گردد. استفاده از الکترودیالیز انتخابی به دلایل مختلفی همچون افزایش درصد بازیابی آب شیرین تا 80 درصد، مقاومت بیشتر غشا ها در برابر آلودگی به باکتری ها و جلوگیری از بدبو و بدمزه شدن آب خروجی و ... موجب اثربخشی بیشتر نمک زدایی خواهد شد.

پیوسته بودن فرآیند نمک زدایی در این روش مصرف کمتر انرژی را در پی دارد. در این روش برای تغلیظ اولیه نمک جداسازی شده احتیاجی به مصرف مواد شیمیایی نیست. طول عمر غشا ها در این روش از روش های مشابه بیشتر و در پی آن مصرف غشا کمتر است، این سامانه که هم اکنون در روستای شهیدبهشتی شهرستان شوش نصب شده است، پساب کمتری فراوری می نماید.

دستگاه تصفیه پساب خاکستری

شرکت نانویی دانش پژوهان صنعت نانو در اقدامی نوین دستگاهی برای تصفیه پساب های فراوری شده در محیط هایی مانند کارواش ها، دستشویی و ظرفشویی (پساب خاکستری) فراوری نموده است که این پساب ها را به آب قابل استفاده برای شست وشو تبدیل می نماید و درواقع موجب بازگرداندن بخش قابل توجهی از آب مصرفی به چرخه مصرف و کاهش استفاده از منابع آبی می گردد.

در این دستگاه که در تلاش رادیاتور و یک کارواش استفاده شده است، برای تصفیه پساب خاکستری، از فیلتر های سرامیکی استفاده می گردد در صورتی که در دستگاه های مشابه استفاده از فیلتر های پلیمری رواج دارد. فیلتر سرامیکی نسبت به دما، تغییرات ph و حلال های آلی مقاومت بیشتری دارد و بنابراین طول عمر آن نسبت به فیلتر پلیمری بیشتر است. تمیز کردن آلودگی های انباشته شده پشت فیلتر، در فیلتر سرامیکی مورد استفاده در این دستگاه، از فیلتر پلیمری که در دستگاه های مشابه استفاده می گردد، راحت تر است. از طرف دیگر تصفیه پساب خاکستری منازل و صنایع از طریق این دستگاه ورود آلایندگی ها به محیط را کاهش می دهد.

لازم به ذکر است، شاید محصولات نانویی فراوری شده ایرانی تا حدی در بازار عام، کمیاب یا حتی در بعضی مناطق کشور دور از دسترس باشد، اما تقاضای هرچه بیشتر مردم می تواند فراوری و فراگیر شدن آن ها را افزایش دهد، پس برای راحت زندگی کردن بشتابید!

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "درخشش شرکت های نانویی در حوزه تصفیه آب و پساب ، محدودیت هایی که با محصولات نانو بی معنا می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش شرکت های نانویی در حوزه تصفیه آب و پساب ، محدودیت هایی که با محصولات نانو بی معنا می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید