کشف یک پادشاهی باستان در ترکیه

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، نوشته روی سنگ داستان فتوحات قلمرو همسایه، موسکا یا فریقی متعلق به شاه میداس را توسط شاه هارتاپو روایت می نماید. روی سنگ نوشته شده است: خدایان توفان پادشاهان (رقیب) را تسلیم اعلی حضرت کردند.

کشف یک پادشاهی باستان در ترکیه

یک پادشاهی باستان که قدمتش میان 600 و 900 سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده می گردد، برحسب تصادف در ترکیه کشف شده است.

حروف هیروگلیف لویانی که روی سنگ بزرگی حک شده است، حاکی از آن است که فرمانروایان این تمدن احتمالا قلمرو شاه میداس (دومین پادشاه فریقی در قرن هشتم پیش از میلاد مسیح در ترکیه کنونی) را تسخیر نموده بوده اند. در اسطوره ها آمده است که شاه میداس به هرچه دست می زد، تبدیل به طلا می شد.

ماجرای این کشف از این قرار است که یک تیم بین المللی باستان شناسی در نزدیکی آنکارا مشغول حفاری بوده است که یک دهقان محلی به آن ها رجوع می نماید و می گوید که ضمن تمیزکردن یک راه آب در زمینش، به یک تخته سنگ بزرگ و غیرعادی با نوشته هایی عجیب روی آن برخورد نموده است.

این خبر تیم باستان شناسان را هیجان زده می نماید. جیمز آزبورن، دستیار پروفسور تیم باستان شناسی انستیتوی شرق شناسی دانشگاه شیکاگو، می گوید: همکارم میشل ماسا و من به سرعت به محل شتافتیم. دیدیم گوشه (سنگ) از آب بیرون است. داخل کانال پریدیم. آب تا کمرمان بود. به طرف تخته سنگ رفتیم.

بلافاصله تشخیص دادیم که تخته سنگی باستانی است. روی آن به خط لویانی که در آن منطقه در عصر برنز و آهن استفاده می شد، (واژه هایی) نوشته شده بود.

لویان یکی از قدیمی ترین شاخه های زبان های هند و اروپایی است که با الفبای هیروگلیف نوشته می شد. این خط که به تناوب از راست به چپ و چپ به راست نوشته می شد، خاص منطقه ای بود که اکنون ترکیه شناخته می گردد.

تیم باستان شناسی بلافاصله تشخیص داد که (حروف منقوش با) الفبای خاص هیروگلیف، حاوی پیغام یک فرمانرواست. کشاورز تُرک سپس به تیم دکتر آزبورن یاری کرد تا تخته سنگ سنگین را با یاری یک تراکتور از کانال آب بیرون بکشند.

سپس آن تخته سنگ برای تمیز کردن، عکسبرداری و خوانش، به موزه آنکارا فرستاده شد.

محل کشف تخته سنگ، مکانی در نزدیکی منطقه حفاری ترکمن قره هویوک، یک آبادی محصور شده متعلق به عصر آهن در فاصله بین 3500 تا 100 سال پیش از میلاد مسیح، و یکی از مهم ترین مراکز حفاری و باستان شناسی از سال 2017 تا به امروز است.

پژوهشگران معتقدند که این شهر در اوج توسعه خود حدود 300 هکتار مربع وسعت داشته است و یکی از عمده ترین شهر های عصر برنز و آهن در ترکیه بوده است. هنوز معلوم نیست که آن قلمرو چه نام داشته است، اما دکتر آزبورن می گوید که کشف آن یک خبر انقلابی در این زمینه است.

ترجمه نوشته های روی این تخته سنگ نشان می دهد که نام حاکم آن هارتاپو، و پایتخت آن احتمالا ترکمن-قره هویوک بوده است. نوشته روی سنگ داستان فتوحات قلمرو همسایه، موسکا یا فریقی متعلق به شاه میداس را توسط شاه هارتاپو روایت می نماید. روی سنگ نوشته شده است: خدایان توفان پادشاهان (رقیب) را تسلیم اعلی حضرت کردند.

دکتر آزبورن که تخصصش تعبیر نحوه حکومت سیاسی در شهر های عصر آهن است، گفت: ما هیچ اطلاعی از وجود این قلمرو نداشتیم. در یک لحظه و ناگهان، این اطلاعات سرشار را در خصوص عصر آهن در خاورمیانه به دست آوردیم. او اضافه نمود: بسیار عالی است. یک کشف، از بخت بسیار خوش.

تحلیل انستیتوی زبان های شرقی حاکی از آن است که این سنگ نبشته در اواخر قرن هشتم پیش از میلاد مسیح تکمیل شده است که با دوره حکمرانی شاه میداس مطابقت دارد.

این سنگ نبشته همچنین به سئوالات دیگری نیز پاسخ می دهد؛ حدود دو کیلومتری جنوب این شهر باستانی، یک سنگ آتشفشانی قرار گرفته است که روی آن با حروف هیروگلیف به شخصی به نام شاه هارتاپو اشاره نموده است که تا پیش از این کسی او را نمی شناخت و نمی دانست بر چه ناحیه یا منطقه ای حکمروایی می نموده است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید

به "کشف یک پادشاهی باستان در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک پادشاهی باستان در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید