یک میدان عظیم گازی در جنوب فارس کشف شد

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، شرکت ملی نفت ایران از کشف میدان گازی جدیدی در جنوب استان فارس خبرداد.

یک میدان عظیم گازی در جنوب فارس کشف شد

به گزارش از ، معاون توسعه و فنی شرکت ملی نفت از کشف میدان گازی جدیدی در جنوب استان فارس خبرداد و گفت: با این میدان جدید می توان گاز مصرفی 16 سال تهران را تأمین کرد.

براساس اعلام این شرکت ذخیره گاز درجای این میدان که ارم نام گذاری شده، 19 تریلیون فوت مکعب (540 میلیارد مترمکعب) است که 13 تریلیون فوت مکعب آن قابل برداشت است.

این میدان در فاصله 200 کیلومتری جنوب شیراز، 60 کیلومتری شمال عسلویه و 25 کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج واقع شده است و از اثبات یکپارچه بودن دو تاقدیس دنگ و باغون که در سازند های کنگان و دالان بالایی با یکدیگر مرتبط بوده و مخزن گازی یکپارچه ای به طول 50 کیلومتر و پهنای میانگین 5 کیلومتر را به وجود آورده، تشکیل شده است.

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درباره روند کشف این میدان شرح داد: پس از چند سال کوشش مجدانه کارشناسان این مدیریت، احتمال وجود ذخایر غنی هیدروکربوری در ناحیه ارم تایید شد و به منظور شناخت دقیق تر و ارزیابی های فنی، پروژه های لرزه نگاری و ثقل و مغناطیس سنجی در این ناحیه اجرا و انتها محل چاه علامت گذاری شد. به دنبال آن، عملیات ساخت جاده دسترسی به طول 6 کیلومتر و احداث سلر و محوطه چاه اجرا و سپس عملیات حفاری در تیرماه سال 97 شروع شد.

حفاری پس از 9 ماه با عبور از لایه های رسوبی مشتمل بر سنگ آهک، دولومیت، شیل، مارن، گچ و ماسه سنگ در عمق 4632 متری انتها یافت و پس از دریافت و تفسیر نمودار های پتروفیزیکی و انجام لایه آزمایی، وجود گاز طبیعی در سازند های مخزنی کنگان و دالان در میدان ارم اثبات شد.

بر اساس محاسبات صورت گرفته، حجم گاز درجای این مخازن بالغ بر 19 هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از 13 هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است. این حجم تقریبا معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است.

نتایج آزمایش ها نشان می دهد سیال مخزن کنگان و دالان بالایی حاوی گاز میعانی با درجه API 49 و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر 800 PPM و افق دالان پایینی دارای گاز میعانی سبک و شیرین با درجه API معادل 50 و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر 45 PPM است که نشان دهنده مرغوبیت این گاز است.

همجواری میدان ارم با میدان های گازی شانول و هما در نزدیکی پالایشگاه گاز پارسیان و وجود زیرساخت های مناسب سبب می گردد توسعه این میدان گازی برای جبران افت فراوری میدان های همجوار و تامین خوراک پایدار پالایشگاه گازی پارسیان مورد توجه قرار گیرد.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "یک میدان عظیم گازی در جنوب فارس کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک میدان عظیم گازی در جنوب فارس کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید