تخمین سوخت باقیمانده در زمین تا 2025

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، خبرگزاری مهر: زمین برای حرکات تکتونیکی، فعالیتهای آتشفشانی و عملکرد میدان مغناطیسی خود به سوخت نیاز دارد.

تخمین سوخت باقیمانده در زمین تا 2025

همچون یک خودروی دوگانه سوز، زمین هم به دو منبع انرژی متکی است تا موتور آن همواره در حرکت باشد: انرژی که از ابتدای شکل گیری در آن وجود داشت و انرژی هسته ای ناشی از فعالیتهای رادیواکتیویته طبیعی.

دانشمندان مدلهای زیادی برای تخمین میزان سوخت باقی مانده در زمین ارایه کرده اند که هیچگاه چندان روشن و قابل اطمینان نبوده اند. حالا خبر می رسد که گروهی از دانشمندان تا سال 2025 تخمین دقیقی در این خصوص ارایه می کنند.

این دانشمندان زمین شناس در مقاله ای که ژورنال Nature Scientific Reports منتشر کرده اند جرئیات جالب توجه پروژه ای را مطرح کرده اند که طی آن تا سال 2025 برآوردهای دقیقی درباره حجم سوخت موجود در زمین ارایه می شود. در واقع آنها میزان سوخت هسته ای و توان رادیواکتیویته باقیمانده در زمین را اندازه گیری می کنند.

دانشمندانی از دانشگاه های مریلند، چارلز (پراگ) و آکادمی علوم زمینی چین در این پروژه حضور داشته اند.

ویلیام مگ داناگ از دانشگاه مریلند که در رأس این پروژه حضور دارد ضمن بیان اینکه نسبت به آینده این محاسبات بسیار خوشبین است می گوید: ما در یک فرآیند حدس و گمان هستیم و فقط می خواهیم پاسخی برای یک پرسش مهم پیدا کنیم: چه میزان سوخت در زمین باقیمانده است؟

برای این منظور دانشمندان به دنبال ردپای ذرات بسیار ریزی (در حد اتمی) هستند که تحت عنوان ژئو نوترینو شناخته می شوند. این ذرات محصول واکنشهای هسته ای درون ستارگان (از جمله خورشید)، ابرنواخترها، سیاه چاله ها و همچنین واکنشهای هسته ای ساخت دست انسان هستند.

از آن گذشته معین شده که این ذرات در نتیجه فرآیندهای رادیواکتیویته درون زمین تولید می شوند.

ردیابی این ذرات نیازمند ردیاب بزرگی به اندازه یک ساختمان است که باید در عمق بیش از یک کیلومتری زمین نصب شود. هم اکنون نمونه های محدودی از این ردیابها در اعماق زمین وجود دارد که از آن جمله می توان به KamLAND ژاپن و Borexino ایتالیا اشاره کرد.

حالا قرار است سه ردیاب جدید دیگر در کانادا و چین (دو مورد) ساخته شود. پیش بینی می شود این ردیابها تا سال 2022 فعال خواهند شد تا بدین ترتیب تخمین حجم سوخت باقیمانده در زمین تا سال 2025 محقق شود.

منبع: برترین ها

به "تخمین سوخت باقیمانده در زمین تا 2025" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخمین سوخت باقیمانده در زمین تا 2025"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید