تفسیر به رای برجام عواقب وخیم دارد

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، وزارت خارجه روسیه با هشدار درباره عواقب وخیمی که تفسیر به رأی آمریکا از توافق هسته ای ایران خواهد داشت، گفت بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه تهران، منجر به بحران در شورای امنیت می گردد.

تفسیر به رای برجام عواقب وخیم دارد

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی از فارس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه بامداد امروز (چهارشنبه به وقت تهران) گفت: کوشش های آمریکا برای احیای تمام تحریم های لغو شده سازمان ملل علیه ایران ذیل برجام، می تواند بحرانی جدی را داخل شورای امنیت ایجاد کند.

ریابکوف طی سخنرانی در نشست ویدئوکنفرانسی اندیشکده شورای روابط خارجی در نیویورک، شرح داد: به نظرم اینکه آمریکا اکنون کوشش می نماید آزادانه چیزهایی را انتخاب کند که در خدمت منافعش برای رد کامل نظرات دیگران و حتی رد کامل عقل سلیم در کوشش برای به شکست کشاندن برجام است، بیدادگرانه است.

وی درباره عواقب پیروز شدن آمریکا در نابود کردن توافق هسته ای ایران و احیای تحریم های سازمان ملل بر این کشور، هشدار داد: آنگاه ما ناگزیر دچار شرایط بحرانی وخیمی در شورای امنیت خواهیم شد که ضربه بزرگی به حاکمیت شورای امنیت خواهد بود و مسئولیت آن امر نیز بر دوش آمریکا است.

این مقام روسی درباره ناتوانی آمریکا در استفاده از مکانیسم احیای تحریم های سازمان ملل علیه ایران توضیح داد که واشنگتن از توافق هسته ای، که حاوی این بند است، خارج شده و به تبع آن از قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام (قطعنامه 2231) نیز خارج شده است.

ریابکوف با انتقاد از تفسیر به رأی آمریکا از بخش های دلخواه توافق هسته ای ایران، گفت: اینگونه اقدامات خارج از چارچوب قطعنامه 2231 است. اگر این اقدامات ادامه یابد، منجر به بحران وخیمی در شورای امنیت می گردد که قدرت آن را تضعیف خواهد نمود.

روز گذشته نیز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه کارزار فشار آمریکا بر ایران را با انگیزه سیاسی خواند و از جهانیان خواست کوشش واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را محکوم نمایند.

دولت آمریکا در سال 2018 علی رغم پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته ای خارج شد و از آن پس سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت به امید آنکه بتواند، تهران را وادار به موافقت با توافق مورد پسند آمریکا کند اما این سیاست نه تنها نتیجه بخش نبود بلکه ایران را وادار کرد که به دلیل عدم تعهد کشورهای اروپایی به برجام، از بعضی تعهداتش ذیل این توافق هسته ای عقب نشینی کند.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه 2231 که از سال 2016 میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است.

این بند از قطعنامه در اکتبر سال 2020 (اواخر مهر ماه 1399) منقضی می گردد و پس از آن ایران امکان خرید جنگ افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.

پیش از این محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز ضمن اشاره به اینکه قطعنامه 2231 شورای امنیت و برجام از همدیگر جدا نیستند، از مایک پمپئو همتای آمریکایی خود خواست بار دیگر این متن ها را مطالعه کند

منبع: جام جم آنلاین

به "تفسیر به رای برجام عواقب وخیم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفسیر به رای برجام عواقب وخیم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید