صالحی: تولید روزانه اورانیوم با غنایِ پایین در ایران افزایش یافته است

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تولید روزانه اورانیوم با غنای پایین در ایران، پس از شروع مجدد غنی سازی در فردو افزایش یافته است.

صالحی: تولید روزانه اورانیوم با غنایِ پایین در ایران افزایش یافته است

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ ساعت فروشی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت: تولید روزانه اورانیوم با غنای پایین در ایران، پس از آغاز مجدد غنی سازی در فردو افزایش یافته است.

آسوشیتدپرس در انعکاس صحبت های آقای صالحی از سایت هسته ای فردو با عنوان آزمایشگاه زیرزمینی نام برده است.

صالحی به خبرنگار آسوشیتد پرس در تهران گفت: ایران اکنون روزانه حداقل 5.5 کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین تولید می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی 13 آبان در نشستی خبری در تأسیسات غنی سازی نطنز در تشریح اقدامات اجرا شده در گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفته بود که حدود 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در اختیار داریم که همه آن 4.2 درصد نیست و الان روزی پنج هزار گرم به آن اضافه می شود.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تحریم های این کشور در بیانیه ای روز 18 اردیبهشت ماه به طرف های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف 60 روز به تعهدات خود در زمینه های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در چهار گام از تعهدات خود در برجام کاسته است. ایران در گام های اول و دوم کاهش تعهدات برجامی براساس بیانیه 18 اردیبهشت ماه سال جاری محدودیت ها در مورد میزان و سقف غنی سازی را رعایت نکرد. در گام اول کاهش تعهدات برجامی ذخایر ایران از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 3.67 درصد عبور کرد. در پایان این گام و زمان ورود به گام دوم (16 تیر ماه) نیز عنوان شد که ایران از این به بعد سقف غنی سازی 3.67 درصد را رعایت نمی کند و یک روز بعد هم بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با فارس خبر داد که سقف اورانیوم غنی شده ایران به 4.5 درصد رسید. پس از آن سقف غنی سازی 4.3 درصد و 4.4 درصد ثابت ماند و در حال حاضر زنجیره های سانتریفیوژ در حالت تولید حداکثری با غنای بیش از 4 درصد هستند.

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران با گازدهی به سانتریفیوژ های نصب شده در تأسیسات فُردو و غنی سازی 4.5 درصدی در این تأسیسات آغاز شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "صالحی: تولید روزانه اورانیوم با غنایِ پایین در ایران افزایش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی: تولید روزانه اورانیوم با غنایِ پایین در ایران افزایش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید