ماکس فون سیدو درگذشت

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، ماکس فون سیدو بازیگز سوئدی و نامدار سینمای دنیا که بازی در فیلم هایی مهمی چون مهر هفتم از اینگمار برگمن و جن گیر از ویلیام فردکین را در کارنامه داشت در سن 90 سالگی درگذشت.

ماکس فون سیدو درگذشت

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی به نقل از اسکرین، ماکس فون سیدو که در بیش از در طول دوران حرفه ای خود در بیش از 100 فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی نقش آفرینی نموده است بر اساس اعلام همسرش کترین فن سیدون در سن 90 سالگی در فرانسه درگذشته است.

او در سال 1929 در سوئد به دنیا آمد و در آموزشگاه سلطنتی تئاتر دراماتیک استکهلم به تحصیل پرداخت و در در اولین تجربه سینمایی خود در فیلم تنها یک مادر (1949) و خانم جولی (1951) از ساخته های آلف خوباریا مقابل دوربین رفت.

فون سیدو در سال 1955 با اینگمار برگمن کارگردان عظیم سینمای دنیا آشنا شد و در مجموع در 11 فیلم از ساخته های برگمن از جمله فیلم معروف مهر هفتم (1957) بازی کرد.

او در دهه 1960 میلادی به همکاری خود را با هالیوود شروع کرد و در فیلم عظیمترین داستان گفته شده (1965) ساخته جورج استیونس و فیلم نامه کرملین (1970) به کارگردانی جان هیوستون بازی کرد.

ماکس فون سیدو برای بازی در فیلم های هاوایی (1966) ساخته جورح روی هیلز و فیلم جریان ساز جن گیر ساخته معروف ویلیام فردکین (1973)، دو بار نامزد کسب جایزه گلدن گلوب شد. او در دهه 1980 در فیلم هایی چون تل ماسه (1984) ساخته دیوید لینچ و هانا و خواهرانش (1986) به کارگردانی وودی آلن نقش آفرینی کرد.

این بازیگر سوئدی همچنین در سال 1983 در فیلم هرگز نگو هرگز از مجموعه فیلم های جیمز باند بازی کرد و البته پیش از آن بازی در نقش اصلی فیلم دکتر نو را رد نموده بود.

او اولین نامزدی اسکارش را در سال 1989 برای بازی در فیلم پله فاتح ساخته بیل آگست کسب کرد و در سال 2012 برای بازی در فیلم فوق العاده بلند و بیش از حد نزدیک به کارگردانی استفن دالدری برای دومین بار نامزد جایزه آموزشگاه اسکار شد.

ماکس فون سیدو در سال 1982 برای بازی در فیلم پرواز عقاب ساخته یان تروئل جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره ونیز را به خانه برد و در سال 2004 نیز جایزه جشنواره کن را دریافت کرد.

بازی در فیلم های گزارش اقلیت به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، جزیره شاتر ساخته مارتین اسکورسیزی و فیلم جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد از جمله دیگر آثار در کارنامه درخشان سینمایی ماکس فون سیدو هستند.

او همچنین در نقش یکی از شخصیت های کلیدی سریال بازی تاج و تخت نیز بازی کرد و در یکی از آخرین نقش آفرینی های خود در فیلم کورسک ساخته توماس وینترباتم در سال 2018 بازی نموده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ماکس فون سیدو درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماکس فون سیدو درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید