ادامه مرمت مجموعه تاریخی حسن پادشاه در تبریز

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از تداوم مرمت و بازسازی مجموعه تاریخی حسن پادشاه با اعتباری بالغ بر 747میلیون تومان خبر داد.

ادامه مرمت مجموعه تاریخی حسن پادشاه در تبریز

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار با بیان اینکه عملیات مرمت و بازسازی مجموعه صاحب آباد تبریز به طور رسمی از اواخر دهه 80 آغاز شده است، ادامه داد: پس از مطالعات و پژوهش های تخصصی، مرمت و بازسازی این مجموعه پس از تصویب شورای فنی اداره کل و شورای راهبردی مجموعه جهانی بازار تبریز، عملیات مرمت آناستیلوز (بازسازی و بازپیرایی شکل اصلی بنا با قراردادن پازلی قطعات باقی مانده از بنای تخریب شده بر روی هم) در بخش گنبدخانه این مجموعه با مشارکت تیم فنی معاونت میراث فرهنگی استان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات مرمتی این مجموعه طی سال های گذشته و سال 97 به طور مستمر در حال انجام بوده و در سال جاری نیز با حضور کارشناسان فنی میراث فرهنگی استان این مراحل ادامه دارد، گفت: در سال 97 مرمت معماری بخش شمالی و جنوب غربی مدرسه این مجموعه آغاز شد و بخش جبهه شرقی و جنوب شرقی مجموعه نیز مورد مرمت قرار گرفت.

آبدار در ادامه به میزان اعتبار مصوب این مجموعه اشاره کرد و گفت: در راستای تداوم و تکمیل مراحل حاضر مرمتی و بازسازی مجموعه تاریخی حسن پادشاه، مبلغی بالغ بر 747 میلیون تومان اعتبار به تصویب رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه دلیل طولانی بودن مدت زمان عملیات مرمتی این مجموعه را پژوهش های تخصصی و فنی به لحاظ اهمیت تاریخی این مجموعه مطرح کرد و گفت: با توجه به پایتختی تبریز در دوره های ترکمانان و صفویه این مجموعه در ادوار مذکور نقشی مهم در حوزه های حکومتی، هنری و علمی داشته لذا برای مرمت و بازسازی بقایای آن، مجوزهای لازم پیرو پژوهش های تخصصی و مطالعات و اقدامات فنی و کارشناسی مورد نیاز است.

آبدار در انتها سخنان خود به برنامه آینده مرمتی تا انتها سال جاری اشاره کرد و گفت: ادامه مرمت حجره های جنوب شرقی مدرسه و تداوم پژوهش و مرمت بخش شرقی مجموعه با اقدامات پژوهشی در ایوان غربی، ادامه خواهد داشت.

منبع: میراث آریا

به "ادامه مرمت مجموعه تاریخی حسن پادشاه در تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه مرمت مجموعه تاریخی حسن پادشاه در تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید