از اجرای خیابانی نمایش های آیینی سنتی حمایت کنید

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، یک کارگردان نمایش آیینی سنتی اعلام کرد: این روزها هزینه دیدن تئاتر و نمایش در سالن ها و تماشاخانه ها برای مردم که مسائل مالی دارند، زیاد است اما اگر نمایش های آیینی در فضایی عمومی اجرا شوند، عامه مردم و رهگذران به تماشای این نمایش ها می آیند و اینگونه با آیین های شهر و کشور خود نیز آشنا می شوند.

از اجرای خیابانی نمایش های آیینی سنتی حمایت کنید

نقی یحیایی کارگردان نمایش آیینی بایرام اویونی که در بخش آیین های سنتی و بازی های نوزدهمین جشنواره آیینی سنتی حضور دارد، در گفت وگویی با وبلاگ ساعت فروشی درباره نمایش اش گفت: من آیین بایرام اویونی را در این جشنواره به نام کوسا و کچل اجرا می کنم. این آیین در چهارشنبه آخر سال برگزار می گردد و مردم در این آیین گرد هم می آیند و با شعرخوانی، روشن کردن آتش و شادی به سوی سال جدید می روند.

او اضافه نمود: آیین بایرام اویونی نوید بهار و سرسبزی را می دهد. در شهر و روستا گروهی که این آیین را اجرا می نمایند از روستایی به روستای دیگر میروند تا به همه شهر نوید نوروز و بهار را دهند.

این هنرمند که از شهرستان مرند در جشنواره حضور دارد، درباره وضعیت استقبال مردم از نمایش آیینی در مرند، شرح داد: در شهر مرند آیین های زیادی داریم و من به همراه گروهم در کوشش هستیم که این آیین ها را در سطح شهر اجرا کنیم. مردم هم استقبال خوبی از آن دارند. من رابط انجمن نمایش در شهرستان مرند هستم و این شرایط را فراهم کردیم که گروه های آیینی در طول سال در سطح شهر اجراهای آیینی داشته باشند.

یحیایی در ارزیابی نقش جشنواره آیینی سنتی در حفظ آیین ها گفت: این جشنواره یکی از جشنواره های خوب کشور ماست. در این جشنواره گروه هایی از شهرهای مختلف شرکت می نمایند و با اجراهایشان آیین و بازی های سنتی شهر خود را به گروه های دیگر معرفی می نمایند. من امیدوارم جشنواره آیینی سنتی بین المللی گردد، همچنین این بستر فراهم گردد که گروه های آیینی سنتی امکان اجرا در شهرهای مختلف را داشته باشند تا مردم هم با آیین و رسوم کشور خود آشنا شوند.

این کارگردان نمایش های آیینی درباره حمایت هایی که گروه های آیینی سنتی برای اجرای نمایش هایشان احتیاج دارند، بیان نمود: اکثر گروه های آیینی سنتی به یک حمایت مالی حتی خیلی کم احتیاج دارند. اگر بستر و فضایی برای اجرای نمایش های آیینی سنتی به صورت میدانی و خیابانی فراهم گردد، قطعاً با استقبال مردم همراه می گردد.

او افزود: این روزها هزینه دیدن تئاتر و نمایش در سالن ها و تماشاخانه ها برای مردم که مسائل مالی دارند، زیاد است اما اگر نمایش های آیینی در فضایی عمومی اجرا شوند، عامه مردم و رهگذران به تماشای این نمایش ها می آیند و اینگونه با آیین های شهر و کشور خود نیز آشنا می شوند.

یحیایی ادامه داد: برای مثال گروه ما در عید نوروز به مدت 12 روز نمایش های آیینی شهر خود را به صورت میدانی اجرا کرد که با استقبال خیلی خوب مردم همراه شد و چون در نزدیکی جلفا یک شهر مرزی هستیم، مسافران شهرهای دیگر هم از نمایش ها ما دیدن کردند و با آیین های مرند آشنا شدند و به ما می گفتند که ای کاش این نمایش ها در شهرهای خودشان هم اجرا گردد.

او در سرانجام گفت: اکثر مسائل گروه های آیینی عدم حمایت است و ما فقط می خواهیم خیلی مختصر از ما حمایت مالی گردد. تنها هدف ما اجرا و آشنا شدن مردم با آیین هاست و می خواهیم سازمانی از ما حمایت کند تا بتوانیم به اهداف مان برسیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "از اجرای خیابانی نمایش های آیینی سنتی حمایت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از اجرای خیابانی نمایش های آیینی سنتی حمایت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید