بورل خواهان تجدیدنظر آمریکا در خروج از پیمان آسمانهای باز شد

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی به نقل از اسپوتنیک، جوزف بورل با صدور بیانیه ای ضمن ابراز تأسف از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان آسمانهای باز گفت: این پیمان یک رکن مهم در ساختار کنترل تسلیحات است و به مثابه یک اقدام اساسی اعتماد ساز و امنیت ساز بکار می رود.

بورل خواهان تجدیدنظر آمریکا در خروج از پیمان آسمانهای باز شد

بورل در ادامه اضافه نمود: در حالی که به ترغیب روسیه برای بازگشت فوری به فرایند اجرای کامل این پیمان ادامه می دهیم، از آمریکا می خواهم که در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

این مقام اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد که توافقنامه آسمان باز از زمان اجرایی شدن در سال 2002 امکان اجرای بیش از 1،500 مأموریت شناسایی را بر فراز قلمرو کشورهای امضاء کننده تسهیل نموده است و باعث شفافیت و پیش بینی پذیری می گردد.

بورل همچنین گفت که اتحادیه اروپا پیامدهایی که این تصمیم ممکن است برای امنیت این اتحادیه داشته باشد، آنالیز خواهد نمود.

لازم به ذکر است که روز آدینه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه بیان کرد که آمریکا به طور رسمی به مسکو اطلاع داده که میخواهد از پیمان آسمانهای باز خارج گردد.

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می خواهد از پیمان آسمان های باز که به امضای 34 کشور رسیده و امکان پروازهای شناسایی و تجسسی غیرنظامی بر فراز آسمان کشورهای عضو را فراهم می نماید، خارج گردد اما آلمان کوشش می نماید تا واشنگتن را از این تصمیم منصرف کند.

دلیل ترامپ برای خروج از این پیمان آن است که ادعا می نماید روسیه به پیمان آسمان های باز پایبند نیست و به کشورهای عضو اجازه نمی دهد بر فراز روسیه پروازهای شناسایی داشته باشند؛ اما مسکو این گفته را رد می نماید.

در مقابل، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان می گوید که در سال های اخیر از طرف روسیه مسائلی در اجرای این پیمان وجود داشته، اما این مسائل خروج آمریکا را توجیه نمی نماید.

آلمان تأکید می نماید که این پیمان برای حفظ امنیت و صلح نیمکره شمالی زمین لازم است.

البته آمریکا تنها عضو پیمان نیست که روسیه را به مانع تراشی در اجرای این پیمان متهم می نماید. اعضای ناتو پنجشنبه اول خرداد (20 مه) از محدود شدن مناطقی در خاک روسیه که پیمان آسمان های باز در آنها قابل اجراست، ابراز نگرانی نموده بودند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بورل خواهان تجدیدنظر آمریکا در خروج از پیمان آسمانهای باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورل خواهان تجدیدنظر آمریکا در خروج از پیمان آسمانهای باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید