توافق نهایی با ایران باید شفاف و متعادل باشد

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، خبرنگاران: نماینده مجلس یونان گفت توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران برای اینکه محترم شمرده گردد باید متعادل و شفاف باشد.

توافق نهایی با ایران باید شفاف و متعادل باشد

اوا کیلی نماینده مجلس یونان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار بین الملل وبلاگ ساعت فروشی به سؤالات درباره روابط تهران آتن، مذاکرات هسته ای و همچنین انتخابات مجلسی اروپا پاسخ داد.

روابط بین ایران و یونان را چگونه ارزیابی می کنید؟

یونان و ایران سابقه طولانی و تاریخی در روابط نزدیک دارند. این روابط در دوران بحران مالی بیشتر تثبیت شد، یعنی زمانی که منابع انرژی یونان به واسطه این بحران در معرض خطر جدی قرار گرفته بود. ایران در آن دوران بسیار سخت انرژی مورد احتیاج ما را تأمین کرد و ما نمی توانیم این مسئله را نادیده گرفته فراموش کنیم.

این بحران موجب شد تا روابط ایران و یونان و تعامل مشترک دو کشور در همه سطوح گسترش پیدا کند. این پیشرفت و تحول باید روال خود را حفظ و فرصت لازم برای گسترش مبادلات فرهنگی، همکاری های علمی، مشارکت تجاری در زمینه تجهیزات دارویی و پزشکی و انرژی و حمل و نقل انرژی را فراهم کند. من امیدوارم به زودی ما در آتن و تهران برای نقشی فعال برای نزدیکی بیشتر دو کشور آماده باشیم.

اگر تحریم ها برداشته گردد آیا ایران بازار خوبی برای شرکت های اروپایی به خصوص شرکت های یونانی خواهد بود؟

من همیشه نسبت به انزوایی که جامعه بین المللی بر مردم ایران تحمیل نموده اند شک و تردید داشته ام. این تحریم ها مانع از این می گردد که ما به تفاهم سازی مشترک دست یابیم. آن سالها گذشته است و ما احتیاج داریم تا برای ایجاد فرصت های جدیدی که در دهه های گذشته از دست داده ایم کوشش کنیم. شرکت های یونانی به خصوص شرکت های کشتیرانی همیشه سعی می نمایند رابطه نزدیکی با ایران داشته باشند. این صنعت یونان را در موقعیت فزونی نسبت به سایر کشورها قرار می دهد. در حالی که ایران کاملاً برای ما ناشناخته نیست باید تجار و بازرگانان خود را نسبت به بازارهای ایران و فضای بازار این کشور آموزش دهیم. این سیاستی است که دولت ایران باید هرچه زودتر اجرا کند. روابط تجاری دو کشور تقریباً 2500 سال سابقه دارد. ما هر دو باید این گامها را به جلو برداریم. از نظر راهبردی یونان قابل اعتمادترین گام به سوی دنیا مالی غرب به طور کلی و اتحادیه اروپا به طور خاص است.

نظر شما در مورد مذاکرات جدید ایران و 1+5 در وین چیست؟

مذاکرات به نقطه حساسی رسیده است. البته ما باید برای دستیابی به نتیجه موفقیت آمیز این مذاکرات مصمم باشیم. سهم همه طرفهای شرکت نماینده در مذاکرات زیاد است ولی توافق نهایی برای اینکه محترم شمرده گردد باید متعادل و شفاف باشد. غرب باید اهمیت سیاسی این مسئله را در نظر بگیرد که این مذاکرات برای نیروهای سیاسی داخلی ایران اهمیت زیادی دارد و اجازه دهد تا در زمان مناسبی روند و پروسه مذاکرات به پیش برود. هیچ دلیلی ندارد که ایران را برای توافق تحت فشار قرار دهیم تا برای پذیرش آنچه آمادگی ندارد عجله و شتاب به خرج دهد. این مسئله به کل روند مذاکرات لطمه خواهد زد و ظن و تردید را بین مذاکره نمایندگان افزایش خواهد داد. در نهایت زمان و جزییات مذاکرات باید کاملاً واقعی باشد. ایران بازیگر مهمی در تحولات ژئوپولیتیکی خاورمیانه و آسیای مرکزی است و ما باید با ایران مثل یک شریک رفتار کنیم نه یک مشکل منطقه ای، من امیدوارم دولت های بیشتری این مسئله را درک نمایند.

در مورد مخالفت آمریکا با اعطای ویزا به ابوطالبی نماینده منتخب ایران در سازمان ملل نظرتان چیست؟ آیا فکر می کنید کشور میزبان این حق را دارد که در انتخاب نمایندگان سازمان ملل دخالت کند؟

این تصمیمی است که دو رو دارد. این درست و هوشمندانه نیست که سیاست را در رابطه با هیئت های دیپلماتیک دخالت دهیم. اکنون زمان آن فرا رسیده است که هر دو کشور گذشته را فراموش نمایند و بر اساس نگاه و نگرش به آینده عمل نمایند و کاری به گذشته نداشته باشند.

پیش بینی شما از انتخابات آینده مجلسی در اروپا چیست؟

این یک انتخابات سخت و مشکل بین دو گروه مهم و اصلی است. کسانی که اعتقاد دارند اروپا باید از همه منافع خود جدا از دیگران حمایت و دفاع کند و گروه ها و افرادی مثل من که به جامعه آزاد اعتقاد دارند که در آن از مبادلات و تعاملات فرهنگی جدید استقبال می گردد.

پ

منبع: تسنیم

به "توافق نهایی با ایران باید شفاف و متعادل باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق نهایی با ایران باید شفاف و متعادل باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید