جمعی از خبرنگاران از تأسیسات غنی سازی فردو بازدید کردند

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، جمعی از خبرنگاران از تأسیسات غنی سازی شهید علیمحمدی (فردو) بازدید و در جریان آخرین اقدامات اجرا شده در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی قرار گرفتند.

جمعی از خبرنگاران از تأسیسات غنی سازی فردو بازدید کردند

به گزارش خبرنگار اعزامی وبلاگ ساعت فروشی به مجتمع غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو)، جمعی از وبلاگ ساعت فروشی داخلی صبح امروز (شنبه) 18 آبان ماه با حضور در سایت فردو از نزدیک در جریان آخرین اقدامات اجرا شده در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی نهاده شدند.

بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز قرار است تا دقایقی دیگر در نشستی خبری در محل تأسیسات فردو به تشریح آخرین اقدامات اجرا شده در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی بپردازد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه 14 آبان ماه و در خاتمه فرصت 60 روزه سوم ایران به طرف های باقیمانده در برجام برای اجرای تعهداتشان، به سازمان انرژی اتمی دستور داد که از روز 15 آبان ماه گام چهارم را در فردو با گازدهی به سانتریفیوژها در این تأسیسات شروع کند.

روحانی با بیان اینکه گام چهارم مثل گام های دیگر قابل بازگشت است، گفت: هر زمانی آنها به تعهدات کاملشان برگشتند ما هم به تعهدات کاملاً بر می گردیم. طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ (1044) در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند، اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده در دستوری به سازمان انرژی اتمی می گویم که از چهارشنبه گازدهی را در فردو شروع کنیم. هر وقت آنها به تعهداتش عمل کردند ما دو مرتبه گاز را قطع می کنیم.

روحانی مطرح نمود: ظرف 2 ماه آینده فرصت مذاکره داریم و اگر راهکار درستی را یافتیم و پیدا کردیم و راهکار این است که تحریم ها برداشته گردد و به راحتی بتوانیم نفتمان را بفروشیم و از پول های بانک مان استفاده کنیم و سایر تحریم هایی که در فلزات و بیمه انجام دادند بردارند و ما هم به شرایط گذشته برمی گردیم.

پس از آن نیز نامه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره گازدهی UF6 به سانتریفیوژها در فردو تحویل و در این نامه از بازرسان آژانس خواسته شد برای نظارت بر این فرآیند، در ساعت معین شده در این تاسیسات حضور یابند.

در نهایت و در راستای اجرای دستور رئیس جمهوری، عملیات انتقال گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 از سایت غنی سازی نطنز به سایت غنی سازی فردو آن هم به خاطر نزدیکی مسافت در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه 15 آبان ماه شروع و حوالی ظهر چهارشنبه مخزن 2800 کیلویی حاوی حدود 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6، از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز به سایت شهید علیمحمدی فردو آن هم با نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی منتقل و در سالن خوراک دهی مجتمع شهید علیمحمدی فردو نهاده شد.

پس از انتقال مخزن و اتصال آن به خطوط خوراک دهی و انجام موفقیت آمیز همه عملیات فنی مرتبط شامل خلأ سازی نهایی، کنترل ماشین های سانتریفیوژ و شیرها و چک کردن سیستم های کنترل و اتوماسیون و راه اندازی بخش های جمع آوری و اتمام عملیات پسیواسیون، در دقایق اولیه روز پنجشنبه عملیات گازدهی زنجیره ها و ماشین های سانتریفیوژ و جمع آوری اورانیوم غنی شده در سایت فردو شروع شد. البته آنگونه که سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این عنوان نموده بود، روز پنجشنبه از محصول نمونه گیری و آژانس این نمونه ها را می بیند و حوالی ساعت 10 و 11 صبح شنبه به سطح 4.5 درصد می رسیم.

بر طبق برجام مقرر شده بود که ایران تاسیسات فردو را به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فناوری تبدیل کند و تعداد 1044 ماشین IR1 در قالب شش آبشار 174 تایی در یک بال در تاسیسات فردو باقی ماند. در این مدت دو زنجیره 174 تایی شامل 348 ماشین IR1 اقدام به فراوری ایزوتوپ پایدار کردند. چهارشنبه 15 آبان عملا به چهار زنجیره 174 تایی دیگر مشتمل بر 696 سانتریفیوژ IR1 گازدهی شد.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز پنجشنبه 16 آبان نیز در اظهاراتی مطرح نمود: مشغول برداشت محصول اورانیوم غنی شده هستیم که به تدریج به سطح پایداری مستمر می رسد و تلقی ما این است که تا صبح شنبه برداشت مستمر دائم 4.5 درصد را خواهیم داشت.

وی همچنین مطرح نمود که جمعی از وبلاگ ساعت فروشی روز شنبه از فردو و آخرین اقدامات اجرا شده بازدید نموده و نشستی خبری نیز در این محل برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، در پی بیانیه شورای عالی امنیت ملی در 18 اردیبهشت ماه امسال و در یکمین سالگرد خروج آمریکا از برجام، تاکنون سه گام کاهش تعهدات در چارچوب برجام برداشته شده و ایران در گام های پیشین محدودیت های مربوط به میزان و سقف غنی سازی، میزان آب سنگین و محدودیت ها در حوزه تحقیق و توسعه را رعایت نکرد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "جمعی از خبرنگاران از تأسیسات غنی سازی فردو بازدید کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمعی از خبرنگاران از تأسیسات غنی سازی فردو بازدید کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید