محدودیت هایی را در برجام پذیرفتیم که به آنها نیاز نداشتیم

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، علی لاریجانی جمعه شب در مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی که در روستای دستگرد بخش کهک شهر قم برگزار گشت، با بیان اینکه یکی از مصائب و گردنه های مهم جمهوری اسلامی از آغاز انقلاب تا به امروز موضوع هسته ای بوده است، گفت: این موضوع یک ماجرای طولانی بود که غربی ها طی 12 سال گذشته مستمراً علیه ایران مسئله سازی کرده اند.

محدودیت هایی را در برجام پذیرفتیم که به آنها نیاز نداشتیم

وی ادامه داد: ایران حدود 20 سال است که به موضوع دانش هسته ای ورود کرده و تا به امروز به پیشرفت های چشمگیری دست یافته و دانشمندان خوبی دراین حوزه تربیت شده اند، پیشرفت های چشمگیر ایران در موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای موجب شد که غربی ها دست به سنگ اندازی و مسئله سازی بزنند.

رئیس مجلس تأکید کرد: همانطوری که در جریان انقلاب اسلامی نقش رهبری بسیار برجسته و با اهمیت بود، در مسئله هسته ای نیز رهبر معظم انقلاب از ابتدای این امر حمایت خود را اعلام کردند و در تمام طول این سال ها با وجود اقدامات غربی ها ایشان از دانش هسته ای کشور حمایت کردند وگرنه دولت ها با سلیقه های مختلف خود می توانستند این فعالیت ها را کنار بگذارند اما مقاومت رهبری و ملت ایران موجب شد که جمهوری اسلامی صاحب این تکنولوژی شود.

لاریجانی شرح داد: غربی ها پس از آنکه دریافتند که ایران به پیشرفت های خوبی در حوزه هسته ای دست یافته، برای اعمال تحریم علیه ایران مصمم شدند که این موضوع یک گردنه بزرگ برای کشور بود. این رویکرد غربی ها موجب شد که تحریم های علیه جمهوری اسلامی از حوزه نظامی خارج شده و حتی به تحریم بخش اقتصاد و بانکی ایران بیانجامد، اما ملت ایران در تمام این سال ها با وجود مسائل و تحریم ها تحمل کردند که باید از مردم به پاس این ایستادگی سپاسگزاری کرد؛ البته بخشی از مسائل مربوطه در کشور به علت مدیریت نابسامان در داخل کشور بوده اما به هر حال تحریم ها نیز فشاری را به کشور وارد کرد.

اگر روزی گوشه ای از زوایای مذاکرات هسته ای باز شود، خیلی از نکات روشن می شود

وی ادامه داد: این جریان ها و مسائل در حوزه هسته ای یک نقطه عطف بزرگی داشت و آن هم آغاز مذاکرات با تدبیر رهبر معظم انقلاب بود؛ البته این مذاکرات با تقاضای آمریکایی ها صورت گرفت، از این رو اگر روزی گوشه ای از زوایای موضوع هسته ای باز شود قطعا خیلی از نکات روشن می شود.

رئیس مجلس شرح داد: آمریکایی ها در سال انتهای دولت دهم در شرایطی که گفتگوی ایران با 1+5 به مشکل برخورده بود تقاضای برگزاری مذاکره کردند که این اقدام غربی ها دلایل زیادی داشت، زیرا آنها متوجه شدند که با اعمال تحریم به نتیجه نرسیده و با مقاومت ملت ایران، جمهوری اسلامی مدام در حال پیشرفت است حتی آمریکایی ها در یک دوره ای بر روی موضوع غنی سازی 3.5 درصد مسئله داشتند اما ایران پس از مدتی با تلاش دانشمندان اقدام به غنی سازی 20 درصد کرد که این موضوع نگرانی غربی ها را برانگیخت.

لاریجانی ادامه داد: در ایران برای انجام مذاکرات یک ساز و کار تهیه شد تا براساس آن مشخص شود که چگونه می توان مذاکرات مذکور را به صورت پیروز به انتها رساند و در این رابطه بحث های بسکمک شد. در این رابطه شرط جمهوری اسلامی برای انجام مذاکرات پذیرش غنی سازی از سوی غربی ها و آمریکایی ها بود که آنها در گام نخست به صورت شفاهی این مسئله را اعلام کردند که ما نپذیرفتیم.

وی اضافه کرد: در گام دوم غربی ها با واسطه این موضوع را بیان نمودند که ما باز این موضوع را نپذیرفتیم. در نهایت رئیس جمهور آمریکا درنامه ای رسمی این موضوعات را بیان نمود که این مسئله موجب شد که در دولت یازدهم مذاکرات با طراحی جدید طی 2 سال دنبال شود که در این مدت جلسات تخصصی برگزار گشت تا نقاط اصلی مورد نیاز ایران در مذاکرات تثبیت شود که خوشبختانه این موضوع محقق شد و ایران در مذاکرات توانست حقوق اصلی خود از جمله مسئله غنی سازی و تحقیق و توسعه را تثبیت کند.

رئیس مجلس ادامه داد: برخی منتقدان در رابطه با موضوع مذاکرات می گویند که ایران برخی محدودیت ها را در موضوع تحقیق و توسعه پذیرفته در جواب باید گفت که بله ما برخی محدودیت ها را پذیرفته ایم اما این محدودیت ها جزء مواردی بود که ما نیازی به آن نداشتیم و مسائل مهم در موضوع تحقیق و توسعه همچون به کارگیری سانتریفیوژهای IR8 در مذاکرات پذیرفته شد.

لاریجانی گفت: از طرفی دیگر پس از مذاکرات شک وشبهه هایی مطرح بود که آیا تحریم ها برداشته می شود و یا پرونده ایران در شورای امنیت بسته می شود، البته این مطالب و اظهارات با توجه به رفتارهای غربی ها طبیعی بود از این رو در جریان مذاکرات تمهیدات مناسبی اندیشیده بود تا آمریکایی ها در گام نخست رسماً اعلام کنند که تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت لغو می شود تا توافق به صورت گام به گام انجام و اجرایی شود، بنابراین در نهایت شاهد بودیم که آنها در آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهداتشان عمل کردند.

رئیس مجلس باتأکید بر اینکه گزارش اخیر آژانس در مورد فعالیت های هسته ای ایران، گزارش بسیار مهمی بود گفت: غربی ها در این گزارش آژانس عملاً پذیرفتند که ایران از سال 2003 هیچ اقدامی در جهت تولید سلاح های هسته ای انجام نداده و این گزارش نشان داد که ادعاهای غربی ها دروغ بوده و بعد نیز شاهد بودیم که تحریم ها برداشته شد و این مسئله در حال ادامه است.

وی با تأکیدبر اینکه جمهوری اسلامی گردنه پرونده هسته ای را با فراصت طی کرد شرح داد: در این رابطه ملت ایران زحمات بسکمک را متحمل شدند و کشور در این پرونده به نقاط مهم و مورد توجهی دست پیدا کرد از طرفی دیگر نکته قابل توجه این است که در طول جهت مذاکرات آن مسائلی که به طرف مقابل داده شد جزء اصول کلی ما نبود و ما امروز دارای فناوری صلح آمیز هسته ای هستیم و این یک دستاورد بزرگ و مثبت برای ایران است حال پس از برداشته شدن تحریم ها و تغییر شرایط موقع یک جهش بزرگ برای کشور است.

لاریجانی بر لزوم توجه به موضوع سیاست های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: قطعا اگر پس از توافق هسته ای می خواهیم به نتیجه درستی برسیم باید اقتصاد مقاومتی را به صورت درست و کامل اجرایی کنیم که مهمترین نقطه این سیاست ها مسئله حمایت از تولید و تمرکز در تولید داخل است.

وی بر لزوم توجه به ظرفیت های استان قم در حوزه گردشگری و توریسم مذهبی، صنعت و کشاورزی تأکید کرد و گفت: در چند سال اخیر تلاش بسکمک شده که بخش های صنعتی در استان قم گسترش پیدا کند حال با توجه به توافق هسته ای و اشتیاق کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران اکنون زمان مناسبی برای انجام سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت است که اگر این موضوع با درایت صورت پذیرد قطعا خیلی از مسائل کشور حل می شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه در شرایط پس از توافق هم دولت و هم مردم باید برای جهش بزرگ مالی در کشور آماده باشند یادآور شد: در شرایط کنونی یکی از اولویت های مهم مسئله خودکفایی در برخی از بخش های کشاورزی است که قطعا ما این مسئله را در برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار می دهیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی افق آینده برای ایران بسیار روشن بوده و ما از گردنه های سختی عبور کرده ایم در این شرایط باید از دستاوردها استفاده کنیم بنابراین تمام توجهات و تفکرات حتی مشاجرات در کشور باید به سمت اقتصاد برود همچنین باید به این مسئله توجه شود که عزتمندی کشور در گرو تبعیت از فرامین رهبری و وحدت میان مسئولان و مردم است از این رو اگر غیرت انقلابی داریم باید در این شرایط به بحث اقتصاد توجه کنیم بنابراین همگان با هر سلیقه ای باید به این رویکرد و مسئله پیوند بخورند.

لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از گردنه های ایجاد شده در طول سال های گذشته مسئله انقلاب اسلامی بود که در 37 سال پیش رقم خورد و ملت ما با رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی دست یافت و نقش تمام اقشار در این مسئله پر رنگ بود در نهایت پس از پیروزی انقلاب برخلاف دوران پهلوی تمام ارکان نظام در اختیار مردم قرار گرفت که این مسئله یک تغییر و جهش بزرگ بود که تمام ارکان یک حکومت از رأس آن گرفته که رهبری بود تا بخش های پایین آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می شدند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی جریان سازندگی در کشور آغاز شد و امام از این جریان حمایت کرده و مسئله توسعه روستاها و خودکفایی مورد توجه مسئولان قرار گرفت.

رئیس مجلس شرح داد: یکی دیگر از حوادث و گردنه های مهم در طول گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی، موضوع جنگ تحمیلی بود در آن دوران پس از پیروزی انقلاب، شرایط داخلی کشور هنوز نظم جدید پیدا نکرده بود و قطعا هر کشوری به غیر از جمهوری اسلامی دچار این شرایط می شد به طور حتم ضربه می دید زیرا ارتش صدام با حمایت همه جانبه شرق و غرب و برخی کشورهای منطقه جنگ با ایران را آغاز کردند و در مدت 8 سال جنگ انواع کمک های نظامی و مالی به رژیم صدام داده شد اما روحیه مجاهدت و مقاومت مردم تمام این اقدامات را خنثی کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "محدودیت هایی را در برجام پذیرفتیم که به آنها نیاز نداشتیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدودیت هایی را در برجام پذیرفتیم که به آنها نیاز نداشتیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید