دیوان عدالت مرجع تظلم خواهی است نه مرجع تقنین

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، یک عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: براساس آنچه که در قانون اساسی آمده دیوان عدالت اداری مرجع تظلم خواهی است نه یک مرجع تقنینی.

دیوان عدالت مرجع تظلم خواهی است نه مرجع تقنین

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، علی نصیری اقدم در نشست علمی دیوان عدالت اداری و انتظار مشروع مردم از مقررات گذاری مالی دولت و بانک مرکزی که از سوی موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار گردید، گفت: ما چند سال پیش تحقیقی را انجام دادیم مبنی بر اینکه مصوبات ابطال شده دیوان عدالت اداری را آنالیز کردیم. اسناد 30 مصوبه را به دست آوردیم؛ مصوباتی که از سوی دیوان عدالت اداری، خلاف قانون تشخیص داده شده بودند ولی به طور متوسط 72 ماه اجرا می شدند. امری که غیرقانونی بود 72 ماه اجرا شده بود.

وی اضافه نمود: به عنوان مثال یک مصوبه ای بود مبنی بر اینکه کارفرمایانی که حداکثر 5 نفر کارگر دارند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف هستند ولی از سال 61 تا 82 اجرا شده بود و حدود 252 ماه مجری بود و دیوان عدالت اداری آن را خلاف قانون تشخیص داد و ابطال کرد.

نصیری اقدم ادامه داد: ما بی ثباتی داریم. شواهد خوبی از نقش موثر بودن عدالت اداری در این زمینه داریم. البته شواهد منفی هم وجود دارد. آیا دیوان عدالت برای کاهش بی ثباتی ها می تواند ورود کند و ما انتظار مشروع داشته باشیم برای اینکه دیوان عدالت چنین کاری را انجام دهد؟ براساس آنچه که در قانون اساسی آمده دیوان عدالت اداری مرجع تظلم خواهی است نه یک مرجع تقنینی. من بشدت مخالفم که دستگاه قضا به این موضوع ورود کند زیرابحث استقلال قوا به شدت مخدوش می گردد و قوه قضاییه، دستگاه تقنین نیست و نباید وارد حوزه تقنین گردد.

وی مدعی شد: ما نمی دانیم شورای هماهنگی مالی چه کار می نماید. نمی دانیم که صندلی سیاست های کلی نظام در نظام تقیننی چیست؟ چطور باید آن را تشخیص دهیم. مراکز متعدد تقنینی داریم که حکمشان، حکم قانون است که ایجاد بی ثباتی می نماید.

این عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: قوه مجریه باید تمرکز قدرت اجرا را داشته باشد که الان چنین تمرکزی وجود ندارد. ما انبوهی از مصوبات را داریم که خود دولت هم از آن خبر ندارد به دلیل اینکه تمرکز وجود ندارد.

وی در خاتمه گفت: همه بی ثباتی ها ماحصل این نیست که فرضا من از قدرت تشخیصی خود استفاده می کنم بلکه بخش وسیعی از بی ثباتی ها نه در ایران بلکه در جهان ماحصل این است که مر قانون و مقررات اتفاقا رعایت شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دیوان عدالت مرجع تظلم خواهی است نه مرجع تقنین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوان عدالت مرجع تظلم خواهی است نه مرجع تقنین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید