ظریف هم دفاع کرد، هم تهدید کرد

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، ایرنا نوشت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست کلوپ آستانه در شهر نورسلطان قزاقستان با دفاع مستدل از گام های کاهش تعهدات برجامی ایران ، تاکید نمود که اگر وعده های مالی برجام محقق نشود، همه زیان خواهند کرد.

ظریف هم دفاع کرد، هم تهدید کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر سه شنبه در سخنرانی خود در پنل خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای کلوپ آستانه در قزاقستان تاکید نمود که جمهوری اسلامی ایران خواهان فراوری سلاح هسته ای نیست اما اجازه پایمال شدن حقوق خود را هم نخواهد داد.

ظریف در ارتباط با گام های هسته ای ایران در واکنش به بدعهدی طرف های دیگر گفت: اگر آنچه در برجام از حیث عادی سازی مالی به ایران وعده داده گردد بود ، حتی تا حدودی هم عملی گردد ، ما آماده نشان دادن حسن نیت و بازگشت به اجرای کامل برجام هستیم .

وی اضافه نمود: اما اگر (این وعده) عملی نگردد ، در این صورت متاسفانه به این راستا ادامه خواهیم داد که بار دیگر تاکید می کنم که راستا برد- باخت zero-sum) یا بازی با حاصل جمع صفر) ، و راستای است که به ضرر و زیان همه منتهی خواهد شد اما ما چاره ای جز دنبال کردن این راستا نداریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین به عنوان سخنران ویژه در افتتاحیه کلوپ آستانه با موضوع بایسته های یک منطقه امن و با ثبات سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی با انتقاد از نگاه بسیاری از افراد در نهادهای تصمیم ساز دولتی به محیط بین المللی به عنوان محیطی با بازی حاصل جمع صفر ، گفت: بازی با حاصل جمع صفر در دنیا امروز ما به حاصل منفی منجر می گردد.

وی با بیان اینکه برنده شدن در این فضا ناممکن است ، اضافه نمود: حتی در جنگ هم تنها درجه زیان بین طرف های جنگ متفاوت است وگرنه همه در جنگ بازنده هستند و ما باید این را درک کنیم.

ظریف با انتقاد از نگاه حذفی بر اساس رویکرد با حاصل جمع صفر گفت: حذف دیگر کاربردی ندارد و ما باید ذهنیت حذف را به عنوان یک پاسخ تغییر دهیم و باید بجای ائتلاف ها ، گفت وگو ایجاد کنیم و باید بجای حذف ، همکاری و تفاهم ایجاد کنیم.

ظریف روز دوشنبه نیز در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه اورسیا شهر نورسلطان با موضوع پارادایم ها و گفتمان های نوین در دنیا معاصر سخنرانی کرد که از محتوای این سخنرانی گزارشی منتشر نشده است. در این دانشگاه در مراسمی ، عنوان پروفسور افتخاری دانشگاه اورسیای قزاقستان به ظریف اعطا شد.

شام کاری با وزیر خارجه و ملاقات با رئیس شورای امنیت قزاقستان

ظریف شامگاه دوشنبه با مختار تیلوبردی وزیر امور خارجه قزاقستان در یک شام کاری شرکت و درخصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه از جمله کمیسیون مشترک دو کشور، همکاری های تجاری و مالی به ویژه در چارچوب خزر، همکاری های بندری و حمل و نقل هوایی، همکاری های کنسولی، نشست آینده کشورهای عضو فرایند آستانه و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو کرد.

ظریف پیش از ظهر سه شنبه نیز با نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری سابق و رئیس شورای امنیت و رئیس حزب حاکم قزاقستان ملاقات و گفت و گو کرد. روابط دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و دنیای محورهای اصلی گفت وگو در این ملاقات بود.

نظربایف اواخر سال گذشته پس از نزدیک به 30 سال حضور در عالی ترین مقام رسمی قزاقستان ، از ریاست جمهوری کنار رفت و ژومارت توکایف در پی انتخابات ریاست جمهوری جانشین او شد. نظربایف به عنوان رئیس حزب حاکم و رئیس شورای امنیت که نهاد مشاوره ای عالی است از نفوذ و اعتبار زیادی در قزاقستان برخوردار است .

آنالیز تحولات برجام و همکاری های مالی در ملاقات با رئیس جمهور قزاقستان

وزیر امور خارجه در ایستگاه پایانی برنامه های خود در نورسلطان، عصر سه شنبه با قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان ملاقات و گفت وگو کرد. در این ملاقات، طرفین در مورد تازه ترین شرایط روابط دوجانبه، آخرین تحولات برجام و تروریسم مالی آمریکا، همکاری های مالی و کمیسیون مشترک دو کشور و نیز تبادل هیات های عالیرتبه گفتگو کردند.

پیشنهاد قزاقستان برای ائتلاف دنیا عاری از سلاح های هسته ای

در پنجمین نشست کلوپ آستانه ، نورسلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین و رئیس شورای امنیت قزاقستان نیز پیشنهاد تشکیل ائتلاف بین المللی رهبران دنیا عاری از سلاح های هسته ای را بیان کرد. نظربایف اعلام کرد که دنیا نیازمند یک پلتفورم مقتدر دنیای برای ترویج و ارتقای خلع سلاح هسته ای و پیشبرد دستور کار منع اشاعه سلاح های هسته ای است.

اولین رئیس جمهوری قزاقستان پس از استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی ، تاکید نمود که به همین علت تشکیل ائتلاف دنیای رهبران دنیا عاری از سلاح هسته ای لازم است. وی اضافه نمود که دانشمندان ، سیاستمداران و دیپلمات های ارشد دنیا می توانند برای ارتقای منع اشاعه سلاح های هسته ای اشتراک مساعی نمایند. نظربایف تاکید نمود: من به شرکت نمایندگان در این مجمع پیشنهاد می کنم که دورنمای تشکیل چنین ائتلاف دنیای را مورد آنالیز قرار دهند.

پیشنهاد تضمین امنیتی برای کره شمالی

رئیس جمهور سابق قزاقستان در بخش دیگری از سخنانش در همین ارتباط گفت که شورای امنیت سازمان ملل باید یک تضمین امنیتی واقعی به کره شمالی ارائه دهد تا این کشور از سلاح هسته ای دست بردارد.

وی اعلام کرد که ایجاد ترتیبات خاصی بین پیونگ یانگ و سئول می تواند اوضاع در شبه جزیره کره را آرام سازد. نظربایف گفت: ما نگران تشدید تنش ها در اطراف کره شمالی هستیم و به نظر من تنها راهکار این مساله ارائه تضمین امنیت واقعی از سوی تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل به کره شمالی است.

پنجمین نشست کلوپ آستانه صبح روز سه شنبه در شهر نورسلطان (آستانه سابق) پایتخت قزاقستان شروع به کار کرد. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به عنوان سخنران ویژه افتتاحیه کلوپ آستانه در این نشست حضور یافت. همچنین محمد البرادعی دبیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان و بعضی دیگر از مقامات و مسئولان کشورها از چهره های شاخص دیگری هستند که در این نشست به آنالیز تازه ترین تحولات منطقه پرداختند.

نشست کلوپ آستانه به ابتکار بنیاد اولین رئیس جمهوری قزاقستان - الباسی و موسسه اقتصاد و سیاست دنیای (IWEP) برگزار شده و در پنل های مختلف این نشست با موضوع اصلی اورسیای بزرگ : در راستا ساختار جدید همکاری دنیای ، موضوعات مختلفی از قبیل نظم و بی نظمی دنیای ، اوراسیای چندقطبی ، جنگ های تجاری ، مفهوم جدید خلع سلاح هسته ای و آسیای مرکزی در تقاطع منافع دنیای مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

310311

منبع: خبرآنلاین

به "ظریف هم دفاع کرد، هم تهدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف هم دفاع کرد، هم تهدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید