لیبی محور رایزنی تلفنی وزیران خارجه آلمان و مصر

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، وزیر امور خارجه آلمان در تماسی تلفنی با همتای مصری خود اوضاع لیبی پس از برقراری آتش بس در این کشور را بررسی کرد.

لیبی محور رایزنی تلفنی وزیران خارجه آلمان و مصر

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در گفت وگوی تلفنی با سامح شکری همتای مصری اش تحولات پس از برقراری آتش بس در لیبی را مثبت ارزیابی کرد. وی در پیامی توییتری نیز با اشاره به این تماس تلفنی، آتش بس لیبی را نشانه ای امیدوار کننده برای پایان درگیری ها و بازگشت صلح به این کشور دانست.

ماس همچنین تاکید کرد: مهم این است که همه طرف ها بار دیگر برای نزدیک شدن آراء خود به تعامل و مذاکره بازگردند.

دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج روز جمعه دستور برقراری آتش بس فوری و توقف عملیات نظامی داد. از سوی دیگر عقیله صالح رییس مجلس لیبی که در شهر طبرق در شرق این کشور مستقر است و از ژنرال خلیفه حفتر حمایت می کند نیز خواستار برقراری آتش بس فوری و توقف عملیات نظامی در سراسر خاک این کشور شد.

هفته گذشته وزیر امور خارجه آلمان طی سفری به طرابلس در مورد تجهیز تسلیحاتی گروه های درگیر لیبی از سوی همپیمانان خارجی شان ابراز نگرانی کرده بود. هایکو ماس دوشنبه گذشته در سفری به طرابلس با مقامات دولت وفاق ملی لیبی از جمله فائز السراج نخست وزیر و شماری از وزیران دولت وی که مورد تایید سازمان ملل است، گفت وگو کرد.

برقراری آتش بس فوری اعلام شده از سوی طرف های وفاق ملی لیبی مستقر در غرب لیبی و دستور توقف عملیات نظامی، با واکنش مثبت بسیاری از کشورها و سازمان ها همراه بوده است.

وزارت امور خارجه آلمان نیز در واکنش به این توافق، آن را پیشرفتی چشمگیر به سمت راه حل سیاسی برای درگیری های لیبی خواند و از تمام طرف های درگیر دعوت کرد تا از اجرای آتش بس حمایت کرده و آن را به طور سازنده همراهی کنند.

لیبی چند سال است که درگیر جنگ داخلی و متعاقب آن، نبرد نیابتی گسترده میان نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای است که در این میدان، کشورهایی نظیر روسیه، مصر، فرانسه، عربستان، امارات و یونان در برابر ترکیه، ایتالیا و قطر قرار گرفته اند.

نیروهای طرفدار ژنرال حفتر اوایل سال میلادی جاری تمامی تاسیسات نفتی در مناطق شرقی لیبی را از کار انداختند تا به این طریق دولت وفاق ملی مورد حمایت سازمان ملل را به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار دهند. با این اقدام نیروهای حفتر، تقریبا تمامی صادرات نفت لیبی متوقف شد.

رویدادهای یک دهه گذشته در لیبی آشکارا نشان داده که نفت، نقش اساسی در حضور نیروها و عوامل کشورهای بیگانه در لیبی داشته است و به نظر می رسد رقابت شرق و غرب برای دستیابی به منابع طبیعی لیبی از عوامل مهم در پشتیبانی کشورهای غربی از بروز ناآرامی ها در لیبی در سال های پایانی زمامداری معمر القذافی بود و این انگیزه همچنان به قوت خود باقی است. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "لیبی محور رایزنی تلفنی وزیران خارجه آلمان و مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیبی محور رایزنی تلفنی وزیران خارجه آلمان و مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید