نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضانِ حقوق بچه ها حذف شد!

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن را از فهرست سیاه این سازمان برای نقض کنندگان حقوق بچه ها حذف کرد.

نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضانِ حقوق بچه ها حذف شد!

گوترش روز دوشنبه در گزارش سالانه خود برای شورای امنیت سازمان ملل نوشت که نام این ائتلاف در پی کاهش پیوسته و قابل ملاحظه کشتار و یا نقض عضو [بچه ها] در حمله های هوایی و اجرای اقداماتی با هدف حفاظت از بچه ها (!)، از فهرست [سیاه] حذف می گردد.

لازم به ذکر است که گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل با موضوع بچه ها و مناقشه مسلحانه به درخواست شورای امنیت سازمان ملل تهیه می گردد. در این مجموعه گزارشها، ائتلاف نظامی سعودی ظرف سه سال گذشته بطور رسمی در فهرست سیاه قرار داشت. طبق یافته های این گزارش، در سال 2019 دستکم 222 کودک در اثر حملات نظامی ائتلاف سعودی زخمی یا کشته شده اند.

در سال 2016 نام ائتلاف سعودی بطور خلاصه به این فهرست اضافه و سپس توسط بان کی مون دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد حذف شد. پس از آنکه منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند ریاض تهدید نموده که بخشی از سهمیه پرداختی خود به سازمان ملل را کاهش می دهد، بان کی مون عربستان سعودی را به اِعمال فشار غیرضروری و غیرقابل قبول متهم کرد. در مقابل، عربستان سعودی اتهامِ تهدید کردن دبیرکل سازمان ملل را رد کرد.

اما در سال 2017 گوترش در کوشش برای کاستن از مجادله ها بر سر این گزارش، فهرست سیاه منتشره در همان سال را به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول طرفهایی را فهرست می کرد که تدابیری را با هدف حفاظت از بچه ها اتخاذ نموده اند و بخش دوم شامل طرفهایی می شد که فاقد چنین تدابیری بودند.

لازم به ذکر است که یمن از سال 2014 درگیر جنگ داخلی میان نیروهای حوثی و دولت مستعفی یمن است و اینکه ائتلاف نظامی سعودی در سال 2015 در کوشش برای بازگرداندن دولت مستعفی یمن به قدرت دست به مداخله نظامی در این کشور زد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضانِ حقوق بچه ها حذف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضانِ حقوق بچه ها حذف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید