نکونام هنوز هم ستون فقرات ایران است

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، خبرنگاران: خبرگزاری رویترز انگلیس در گزارشی به تمجید از کاپیتان تیم ملی ایران پرداخته و نوشته است که او با وجود بالا رفتن سن اش همچنان در سطحی قابل قبول بازی می نماید.

نکونام هنوز هم ستون فقرات ایران است

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، خبرگزاری رویتز در آنالیز حواشی شانزدهمین دوره از رقابت های جام ملت های آسیا در استرالیا، گزارشی درباره جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی ایران منتشر نموده و به تمجید از عملکرد هافبک تیم فوتبال اوساسونای اسپانیا پرداخته است.

رویترز در ابتدای این گزارش با عنوان نکونام هنوز نبض ایران است، در تمجید از کاپیتان تیم ملی ایران نوشته است: سن نکونام اگرچه در حال بالا رفتن است اما کاپیتان حرفه ای تیم ملی ایران همچنان به حضورش در تورنمنت های مختلف ادامه می دهد. نکونام یکی از مسن ترین بازیکنان حاضر در جام ملت های آسیاست اما هنوز هیچ نشانه ای از خستگی یا اُفت در عملکرد این هافبک 34 ساله که برای چهارمین بار حضور در جام ملت ها را تجربه می نماید، دیده نمی شود. اگر مصدومیت شدید نکونام را برای مدتی از میادین دور نمی کرد، شاید او در جام ملت های سال جاری در استرالیا می توانست یکصدوپنجاهمین بازی ملی اش را انجام دهد و نامش را در گروه بازیکنان نخبه ای که شمار بازی های ملی شان به این تعداد رسیده است، ثبت کند. نکونام اگر بتواند به چنین رکوردی برسد، اولین بازیکن ایرانی خواهد بود که 150 بازی ملی انجام داده است و رکورد قبلی (149 بازی) را که در اختیار علی دایی، معروف ترین و پیروز ترین بازیکن فوتبال ایران است، می شکند.

در ادامه گزارش رویترز خاطر نشان شده است: دایی مهاجم با ثبت 109 گل ملی، رکورد بیشترین گل ملی را در ایران و دنیا دارد اما نکونام از این حیث فاصله زیادی با دایی دارد و با 37 گل ملی در رده چهارم برترین گلزنان تاریخ تیم ملی جای گرفته است. چیزی که دایی و نکونام را از سایر ملی پوشان ایران متمایز می نماید، حضور بیش از یک دهه ای آنها در تیم ملی است که بخشی از دوران حضور آنها در این تیم مقارن بود هرچند که همکاری آنها پیروزیتی را در رده تیمی به همراه نداشت. با وجود پیروزیت های فردی که هر دو آنها کسب نموده اند، هیچکدام شان پیروز به کسب عنوان قهرمانی در جام ملت های آسیا نشده اند و آخرین قهرمانی از سه قهرمانی ایران در جام ملت ها در سال 1976 رقم خورد، زمانی که دوران بازیگری دایی آغاز نشده و جواد نکونام حتی هنوز متولد نشده بود.

رویترز گزارش خود را اینگونه ادامه می دهد: جام ملت های آسیا می تواند آخرین فرصت برای نکونام باشد تا به ناکامی هایش در رده ملی سرانجام بدهد و نشانه های اولیه هم امیدبخش بوده اند. با حمایت گروهی پرشور و دوآتشه از هوادارانش، قدرت فوتبالی خاورمیانه، هم در داخل و هم در خارج از گود در حال کسب پیروزی است. ایرانی ها دو بازی نخست خود را در جام ملت ها برابر بحرین و قطر بدون دریافت گل برده اند و یک دور مانده به سرانجام مرحله گروهی صعودشان را به مرحله یک چهارم نهایی قطعی نموده اند. بازی سرانجامی ایران در مرحله گروهی برابر امارات است، دیداری که نتیجه آن راستا پیشروی ایران را در مراحل حذفی جام معین و معین می نماید که مردان کی روش باید رودرروی کدامیک از دو تیم صعود کننده گروه D که احتمالاً ژاپن و عراق خواهند بود، قرار بگیرند.

استاد ضربات آزاد

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود درباره تیم ملی ایران و کاپیتانش به آمار حضور این تیم در مراحل حذفی جام ملت های آسیا اشاره و تأکید نموده است که جواد نکونام می تواند نقش پررنگی در صعود تیم ملی به مراحل سرانجامی این جام داشته باشد.

رویترز در این خصوص نوشته است: ایران با حضور در مراحل حذفی جام ملت های آسیا غریبه نیست و از سال 1980 تا کنون هشت بار از مرحله گروهی این رقابت ها صعود نموده است هرچند آخرین حضورش در فینال این تورنمنت به 39 سال پیش برمی شود. بخش زیادی از پیروزیت های این تیم به لطف حضور نکونام بوده است، کسی که نه تنها کاپیتان تیم است بلکه یک بازیساز و متخصص زدن ضربات آزاد خطرناک است. شاید او از سال 2013 گل ملی نزده باشد اما همچنان نقش ستون فقرات تیم ملی ایران را ایفا می نماید. نقش او وقتی که تیم جوانش را در لحظات سخت بازی و در آستانه از دست دادن کنترل و اعصاب خود، راهنمایی و خونسرد می نماید به خوبی به چشم می آید.

خبرگزاری رسمی انگلیس به نقل از نکونام آورده است: قطعاً تجربه بخشی بزرگ از بازی فوتبال است. تجربه به تیم یاری فراوانی می نماید اما زمانی که پای تان را داخل زمین گذاشتید، فقط این تجربه نیست که به شما می تواند یاری کند بازی را ببرید.

رویترز گزارش خود را درباره نکونام اینگونه به سرانجام می رساند: به عنوان یک پیشگام که سمبل تیم هم هست، نکونام یکی از اولین بازیکنان ایرانی است که در اسپانیا بازی نموده و پس از ارائه عملکرد تحسین برانگیز در جام دنیای 2006 با تیم اوساسونا که آن موقع در لالیگا حضور داشت، قرارداد بست. با تسلط در حرکت با توپ و قدرت بالای پاسکاری، او شش فصل را در اسپانیا سپری کرد و در 173 بازی اش در این لیگ 26 گل به ثمر رساند. در سال 2012 نکونام به ایران برگشت تا برای استقلال بازی و به این تیم یاری کند قهرمان لیگ برتر ایران شود و به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم برسد. او اما سال گذشته به اوساسونا برگشت. عملکرد خوب او سبب شد نامش در میان سه نامزد نهایی کسب عنوان بازیکن سال کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بگیرد هرچند در این رقابت دوم شد. او حالا امیدوار است که قهرمانی در جام ملت های آسیا را هم به کارنامه افتخاراتش اضافه کند.

منبع: تسنیم

به "نکونام هنوز هم ستون فقرات ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکونام هنوز هم ستون فقرات ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید