پاسداری از مراکز فرهنگی در یک نشست

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، دبیر کمیسیون ملی یونسکو ایران از برگزاری همایش پاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشری با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با حضور وزیر امور خارجه و مسؤولان و کارشناسان فرهنگی اطلاع داد.

پاسداری از مراکز فرهنگی در یک نشست

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، حجت الله ایوبی گفت: یونسکو بر پایه این اندیشه شکل گرفت که ریشه های خشونت و جنگ را در ذهن ها بخشکاند. شاید به همین دلیل در این سازمان بر شناسایی و برجسته کردن هر آنچه که میراث مشترک بشری است، تاکید فراوانی وجود دارد.

وی با بیان این که شناسایی و ثبت میراث ملموس و ناملموس یکی از راه های نزدیک ترشدن ملت ها به یکدیگر است، اضافه کرد: زمانی که اعلام می گردد، در ایران 15 آیین و 24 اثر ثبت دنیای شده اند، به این معناست که همه دنیا خود را به گونه ای متعلق به این سرزمین می دانند.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران به اشتراک گذاشتن تجربه ها و دستاوردهای فرهنگی و تمدنی نقاط مختلف دنیا با یکدیگر را بهترین راه برای ایجاد فرهنگ گفت وگو و صلح پایدار در دنیا دانست و اضافه کرد: رویدادهای دلخراش و آزاردهنده این سال ها در تخریب میراث مشترک فرهنگی دنیا، باعث اندوه و تاثر همه دنیا شد، بنابراین کوشش جمعی نخبگان و فرهیختگان برای پاسداری از میراث دنیای مشترک، قابل ستایش و راهی مطمئن برای حرکت به سوی صلحی پایدار است.

وی با تاکید بر این که سهم ایران در میراث دنیای مشترک بی مانند و مورد احترام همه دنیا است، اظهار کرد: ایران نهمین کشور از نظر تعداد ثبت های دنیای است. هر دو سال یک بار، دو شخصیت فرهنگی و علمی ایرانی در فهرست بزرگداشت های یونسکو قرار می گیرند. بنابراین پاسداری از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایران یک مطالبه دنیای است.

او تهدید این میراث بشری را تهدید تاریخ مشترک و تهدید هویتِ نه تنها یک ملت که تهدید بخشی از هویت تاریخی همه دنیا دانست و ادامه داد: در برابر رفتارهای ناهنجار گذشته و رفتارهای ناهنجار احتمالیِ آینده بهترینِ کار، مطلعی بخشی است.

ایوبی با اشاره به جزییات همایش پاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشری گفت: در این همایش در حقیقت در کوشش هستیم با حضور اساتید و شخصیت های برجسته و سازمان های مردم نهاد ملی و بین المللی، نقش و صندلی آثار تاریخی و فرهنگی را در ایجاد هویت مشترک، صلح پایدار، گفت وگو و روابط پایدار بین کشورها آنالیز کنیم.

او با بیان این که این همایش دوشنبه هفتم بهمن از ساعت 9 صبح در کتابخانه ملی برگزار می گردد، اضافه کرد: در این همایش رئیس فدارسیون باشگاه های ایران و روسای دیگر باشگاه ها نقش فعال و برجسته ای دارند.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران تاکید نمود: این باشگاه ها می توانند با استفاده از ظرفیت باشگاه های یونسکو در دنیا، افکار عمومی را نسبت به اهمیت و صندلی فرهنگ و میراث مشترک دنیای مطلع نمایند.

به گفته ایوبی، این همایش با همراهی دستگاه ها و شخصیت هایی مانند محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه -، منصور غلامی - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری - به عنوان رئیس کمیسیون ملی یونسکو و با همکاری ویژه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و افرادی که دغدغه ای مشترک با نخبگان دارند برگزار می گردد.

او با تاکید بر این که این نشست مقدمه ای برای همفکری و هم اندیشی با نمایندگان کشورهای دارنده تمدن های کهن و یافتن راه های مطمئن برای پاسداری از میراث مشترک دنیای به عنوان یکی از ماموریت های مهم یونسکو است، ادامه داد: عکس العمل به موقع و سریع مدیرکل یونسکو اودری آزوله و صدور بیانیه پس از تهدیدهای اخیر قابل ستایش است. کنوانسیون های متعددی در یونسکو به تصویب رسیده است که بر این مسئله تاکید دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پاسداری از مراکز فرهنگی در یک نشست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسداری از مراکز فرهنگی در یک نشست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید