چگونه معادن ایران را دانش بنیانی کنیم؟ ، نقش استارت آپ ها در هوشمند سازی ایمنی معادن

به گزارش وبلاگ ساعت فروشی، شرکت های متکی به علم و فناوری در بخش معدن مقام کشور را در باشگاه تولیدکنندگان عناصر نادر خاکی ارتقا داده اند.

چگونه معادن ایران را دانش بنیانی کنیم؟ ، نقش استارت آپ ها در هوشمند سازی ایمنی معادن

به گزارش خبرنگار ؛ معدن، پتانسیلی مغفول مانده در فراوری ناخالص ملی است. سهم معدن در فراوری ناخالص ملی به حدیست که با توجه به پهنه های گسترده در کشور می توان سهم اشتغال را در راستای رونق فراوری جلو برد.

در این بین شرکت های دانش بنیانی وجود دارد که دستاوردهای آنها در این حوزه بسیار در ایجاد هم افزایی، مثمر به ثمر است. در واقع می توان گفت بین دانش بنیان ها و فراورینمایندگان باید نقطه عطفی برای هم افزایی وجود داشته باشد.

شرکت های متکی به علم و فناوری سال هاست در بخش معدن شکل گرفته اند و می توان با توسعه این شرکت ها در بخش عناصر خاکی و استحصال انواع مواد معدنی کمیاب، مقام کشور را در باشگاه فراورینمایندگان عناصر نادر خاکی ارتقا داد.

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: شرکت مس خوشبختانه در بحث دانش بنیان همکاری بسیار خوبی با دانشگاه های معتبر سراسر کشور دارد. با توجه به افتتاح رسمی مرکز ارزیابی دانش های جدید دانش بنیان توسط معاون ریاست جمهوری در کرمان برنامه ریزی نموده ایم که بتوانیم از نخبگان رشته های مرتبط با شرکت مس استفاده بهینه داشته باشیم.

او بیان نمود: در طرح هوشمند سازی ایمنی معادن خوشبختانه استارت آپ های خوبی شکل گرفته که در حال عقد قرارداد و اجرای عملیات در بحث استفاده از سیستم های جدید نانو برای مس هستیم، که بتواند شرایط جدیدی را برای استحصال این ماده در صنایع دستی پایین سرمایه گذاری جدیدی را تعریف کند.

سعدمحمدی اضافه کرد: امیدواریم سیستم های مالی را به شرایط روز جهان ارتقا دهیم تا بتوانیم هم در شفاف سازی و هم در سرعت ارزیابی عملکرد سیستم به لحاظ مالی و مالی رفتار مناسب تر علمی را دنبال کنیم. در حال حاضر برای بخش معدن امیدواریم با سیستم هوشمندسازی جدید بتوانیم شرایط جدیدی را به لحاظ عملیاتی در ارتقا و توسعه بهره وری مجموعه اقدامات خوبی را شکل دهیم.

مدیرعامل شرکت مس تشریح کرد: سال جاری در بازدهی سهم با توجه به مدلی که سیستم در حال اجراست، بیش از 105 درصد در 10 ماه ارتقای ارزش سهم را در بازار شرکت ملی مس به خودش اختصاص داده و امیدوار هستیم در 2 ماه انتهای سال بتوانیم ارتقای جدی به آن دهیم و یک شرکت بتواند در درآمد ناخالص فراوری ملی کشور نقش بسزایی ایفا نماید و بتواند ایجاد اشتغال در توسعه های جدید را فراهم کند.

او گفت: هم اکنون آماده افتتاح 3 هزار و 500 میلیارد تومان طرح جدید هستیم که خوشبختانه در کرمان منطقه خاتون آباد یک طرح ذوب مس کاتودی به انتها رسیده که همین سال جاری آغاز شده و همین سال جاری هم به انتها رسیده است که به مبلغ 1500 میلیارد تومان حدود 1400 میلیارد تومان طرح مربوط به فراوری اسید سولفوریک با ظرفیت 610 هزار تن است.

سعدمحمدی تشریح کرد: یک کارخانه اکسیژن جدید نهایی شده و به اتمام رسیده و آماده افتتاح است. ظرفیت فراوری مس ایران در حال حاضر با افتتاح این طرح ها به 400 هزار تن مس کاتودی ارتقا پیدا نموده و باتوجه به کیفیت منحصر بفردی که در جهان به لحاظ عیار با کف فراوری کیفی 99.994 است که قادر هستیم کیفیت ورق کاتودی 99.999 را بر اساس درخواست مشتری فراوری کنیم.

ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: در صنایع مختلف کشور و در حوزه فناوری های پیشرفته حدود 4 هزار و 800 شرکت دانش بنیان داریم. در شرایطی که با تحریم های مالی روبرو هستیم و شرایطی که نوسانات ارزی را تجربه می کنیم این شرکت های دانش بنیان می توانند نقش قابل توجهی در برآورده کردن احتیاج های فناورانه صنایع بزرگ کشور از صنایع فولاد گرفته تا صنایع غذایی، هوایی و معدنی داشته باشند.

او بیان نمود: در ایران از ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی در حوزه معدنی برخوردار هستیم. صنایع معدنی بزرگی در کشور داریم و باید تعامل و همکاری آنها را تقویت کرد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تشریح کرد: هم اکنون صنایع معدنی احتیاج های فناورانه خودشان را به میدان آوردند و یاری می نماید تا شرکت های دانش بنیان با این احتیاج ها آشنا شوند. شرکت های دانش بنیان دستاوردها، نوآوری ها، ایده ها و طرح های فناورانه خودشان را آوردند تا با ظرفیت ها بیشتر آشنا شوند و امیدواریم به نفوذ فناوری و نوآوری پیشرفته در بدنه صنعت و معدن یاری کند.

ملکی فر اضافه کرد: مشتریان خدمات محصولات دانش بنیان می توانند تا 70 یا 80 درصد مبلغ قرارداد را از تسهیلات 36 ماه با نرخ 9 درصد دریافت نمایند. در طرف عرضه هم شرکت های دانش بنیان می توانند ضمانت نامه های پیمان را با سپرده های کمتر با تحفیف کارمزد در شبکه بانکی به وسیله صندوق دریافت نمایند.

او بیان نمود: متقاضیان می توانند تسهیلاتی برای تأمین سرمایه در گردش نقدینگی مورد احتیاج بگیرند همچنین می توانند تسهیلاتی برای گسترش خطوط فراوری، افزایش ظرفیت فراوری و تیراژ فراوریشان تحت عنوان نمونه سازی بگیرند که این تسهیلات قرض الحسنه است.

افشار مدیر ارتباطات و امور بین الملل یک شرکت دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگار ، در زمینه فراوری تجهیزات معدنی (صفحات دریچه ای کشویی پاتیل، مخروط دمش از کف پاتیل و محصولات نسوز دیگر مانند ملات ها و ...)، گفت: تنها فراورینماینده انبوه قطعات ویژه و حساس نسوز صنعت فولاد در ایران هستیم که حدودا نزدیک به 20 سال پیش که ساخت و تعمیر این قطعه را در ایران بعد از واردات آن آغاز کردیم، در حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت های زیادی انجام دادیم که بتوانیم طراحی و فراوری آن ها را با کیفیت اروپایی آن که الان در جهان فروخته می گردد را در داخل ایران انجام دهیم.

او بیان نمود: نکته حائز اهمیت فراوری این قطعات این است که می تواند برای ایران ارزآوری داشته باشد چرا که از خروج بی رویه ارز در صنایع فولاد با توجه به حساس بودن این قطعات که در حوزه پاتیل های نسوز فولاد استفاده می شده اند و مجبور بودند آنها را از اروپا وارد نمایند جلوگیری می نماید. این قطعات حساسیت خیلی بالایی دارند که این فرایند باعث شده جلوی خروج ارز تا حد قابل قبولی گرفته گردد.

افشار تشریح کرد: فناورانه بودن این محصول با بومی سازی این محصول در ایران ارتباط خیلی مستقیمی دارد، چرا که به هر حال فولادسازی ها حساسیت های خودشان را دارند و هر قطعه نسوزی را با توجه به خطرات و هزینه گزافی که دارد حاضر نیستند در حوزه فولادسازی هایشان استفاده نمایند.

او اضافه کرد: در مذاکرات اخیر با مسکو، این قطعات را به روس معرفی کردیم اما با توجه به کیفیت پایین تر و هزینه بالاتر قطعات اروپایی، تمایل پیدا کردند که این قطعات را آنالیز و استفاده نمایند. به دلیل مذاکرات اول توانستیم یک تفاهم نامه داشته باشیم و این قطعات و این فراوریات خودمان را به کشور روسیه معرفی کنیم.

افشار ادامه داد: امیدوارم این فرایند در شرایطی که تحریم هستیم افزایش پیدا می نماید. فکر می کنم شرکت های دانش بنیان و شرکت های نوآور اگر از این فرصت استفاده نمایند به راحتی می توانند صندلی ویژه خودشان را در منطقه پیدا نمایند چرا که کشور های اطراف ایران به شدت دنبال این موضوع هستند که فناوری های نوین با کیفیت و قابل اعتماد ایرانی را در مراحل مختلف فراوریی و کاربردی استفاده نمایند.

او گفت: باید ایرانیان به حوزه بین الملل و برون مرزی ورود و محصولات خودشان را با کیفیت خوب و بسته بندی مناسب وارد بازار نمایند. متاسفانه بسیاری از شرکت های ایرانی به این مسئله توجه نمی نمایند و به همین دلیل نمی توانند صندلی خودشان را در بازار بین الملل منطقه پیدا نمایند.

افشار تشریح کرد: این محصول فراوریی سهم قابل توجهی در اقتصاد دارد چرا که می تواند ارزآوری خوبی داشته باشد. خیلی وقت بعد از حدود 10 تا 15 سال کار تحقیقی، توسعه ای و فراوریی الان ما تقریبا می توانم بگویم با میزان قابل توجهی از خروج ارز با فراوری محصول توانستیم مقابله کنیم.

او اضافه کرد: در کنار خروج ارز توانستیم نیروی کار متخصص جوان ایرانی را در کارخانه و بخش فراوریی مان استخدام و از آن ها استفاده کنیم در حالی که خیلی از کارخانه ها اکنون درگیر تعدیل نیرو هستند و متأسفانه با این موضوع دست و پنجه نرم می نمایند.

افشار تشریح کرد: در تامین مواد اولیه با یک کار تحقیق و توسعه ای توانستیم به یک نتیجه اولیه برسیم که این مواد اولیه در داخل ایران موجود است، اما خلوص آن ها بالا نیست. می توانیم با فرایند هایی با خلوص بالا مواد اولیه را فراوری کنیم، اما به دلیل سرمایه گذاری سنگین در این حوزه خیلی امکان ندارد به آن ورود کنیم.

با ایجاد زیرساخت های مناسب برای اقتصاد مقاومتی می توان امیدوار بود صادرات مواد معدنی و فرآورده های آن افزایش یابد و کشور از محل این صادرات بتواند در بازار های جهانی به رقابت بپردازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چگونه معادن ایران را دانش بنیانی کنیم؟ ، نقش استارت آپ ها در هوشمند سازی ایمنی معادن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه معادن ایران را دانش بنیانی کنیم؟ ، نقش استارت آپ ها در هوشمند سازی ایمنی معادن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید